Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fartkameror idioti

Fartkameror idioti

Jag är inte den som normalt tar upp gnäll eller konstigheter.
Men nu måste jag bara spy lite galla över att åter igen ska det plockas fram mer pengar till fart kameror, jag vet att de gör i sig viss nytta men med hutlösa kostnader.
Snart finns det 1000 st fartkameror till en kostnad av 400000kr st. Detta sparar 20 liv om året om bilarna inte blir säkrare. Visst detta är sant, men det är ju ingen nytta för pendlare som accelererar mellan fartkamerorna utan de flesta som åker fast är icke lokalt boende och turister.
För samma peng kan man göra 2,6 miljoner mammografier. (7000 kvinnor får bröstcancer varje år, 4 kvinnor dör varje dag av detta)
Man kan vaccinera 320 000 ungdomar mot livmoderhalscancer. (170 dödsfall varje år)
Etc. etc.

Om anledningen är att spara liv. Hitta på något nytt.
Jag vill att beslutsfattarna ska väga kostnader mot nytta och inte visioner som tidigare satts att man kan få en nollvision. Inte ens med max 30km/h hade det blivit noll!

Tack för uppmärksamheten.
/Micke
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag retar upp mig på de som kör 90-100 på 90 väg ända tills det kommer en kamera. Då är det 60-70 som gäller.

Snacka om att sabba trafikrytmen!
För att inte tala om miljön, det blir ju mer utsläpp för så fort de har passerat kameran så gasar de på igen.

Alltid så kör de även mitt i vägen!!

ÅÅÅHHHHH!!!!
Fartkameror är ett idioti ut över det vanliga, och nu har man börjat sätta dom även i nedförsbackar , det är meningen att man ska bromsa i backen.

Hur kan man har så djä..... roligt att sätta dit bilägare..... och snackar om nollvision. Är det meningen att man ska maskerar sig innan man kör i väg????? Ner med kameran nuuuuuu!!!

Dessutom högre hastighet på motorvägar,än i dag.
Snart behövs det inga fartkameror när bensinen kostar 25-27kr/litern..

Det blir nog ganska tomt på vägarna efter ett tag..

Annons
Ha,Ha, Vilken förlustaffär för staten det kommer att blir , med alla dessa kameror, men då lägger dom väl avgiften på cykeln . eller kollektivtrafiken
Hidden,
du kan inte bara tänka på hur mycket de här kamerorna kostar, utan även hur mycket de drar in. Det blir ju en massa böter med ett ganska högt belopp. Jag tror att affären går på plus.
Med råge
Det är inte roligt att åka dit, jag har själv gjort det. Samtidigt är det otroligt många som kör väldigt mycket över tillåten hastighet. Så vad ska polisen göra? Vad jag tycker är ett mycket större problem är alla mitträcken som sätts upp på många vägar. Jag tror inte att några liv sparas av dessa räcken. De kan tvärtom vara farliga. Vad som däremot sparar liv är att bygga många fler järnvägar och att köra fler tåg på de järnvägar som finns.

Johan
Dom här bryr sig inte om fartkameror:

http://www.youtube.com/watch?v=fzjAepptbQI

Men visst är det idioti med all dessa fartkameror, jag jobbar i Oslo, och i Norge har dom hängt upp kameror överallt. På vissa sträckor står det kameror på bara några hundra meters avstånd, mellan kamerorna så kör folk i 85-90 sen tvärnit till 65-70 förbi kameran, och sen på igen. Jag är säker på att dessa kameror förorsakar fler olyckor än förebygger dem. Men som tidigare sagt, dom drar nog in feta bötespengar till staten. Fick själv en häromveckan 82km/tim på 70väg gav mej en bot på 2600norska, surt sa räven.
Fartkameran gör att fokuseringen blir på , just det på fartkameran och hastighetsmätaren. Var finns nästa kamera?? Håller jag gällande hastighet??

Missa man uppsikten bakåt?? missa man att det stod en älg vid vägkanten??
o.s.v

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem