Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

FOTO-kategori

FOTO-kategori

Skulle inte en foto-kategori platsa här på IS. Säkert finns det massor av IS-läsare som skulle ha nytta av lite paparazzi-fasoner. och kanske ett å annats tips angående den egna kameran eller bildbehandling.
Själv är jag en glad och belåten ägare av en sprillans ny Canon Powershot S5 IS. Vill gärna utbyta erfarenheter med andra Canon-shooters
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej alandia, Foto ser vi som en hobby , jag flyttade din tråd dit.
Hoppas att flera kan dela med sig av sina kunskaper om Foto.

Vilka objektiv har du idag ?
är det landskapbilder eller porträtt som du mest fotograferar!
Har den bra medföljande programvara eller föredrar du några andra.
Göcke>
Programvara som behövs vid bildbehandling, har jag nu Adobes Photoshop Elements v.6.0 samt Corels Paint shop proXI.
Det blir främt naturfoton. Men även porträtt i svart/vit av äldre personer (riktigt gamla). Riktigt intressant att med gråtoner laborera fram snygga skiftningar o skuggor i ett rynkigt ansikte.
alandia: klarar din kamera av att spela in videosekvenser med?

själv så kör jag med en liten Cyber-shot W80 från Sony
en kamera som kommer igång hyffsat snabbt.
behöver jag en annan kamera så lånar jag av någon bekant.
Annons
Göcke:
enl de flesta tester i fototidningar får just den här modellen de allra högsta betyg för just film-delen. Spelar in med upplösn 640x480, 30 bilder per sek med stereoljud. Man kan även ta stillbilder under inspelning. med ett minneskort på 4 Gb kan man filma i en timme. IS = Image stabilisator fungerar även under inspelning
Hej Alandia
Jag har en Canon Powershot S3 IS.
Den är ju föregångaren till din modell och har väl vissa brister, men många positiva egenskaper.
Den största bristen på min modell är den lilla sökaren.
Annars funkar bildstabiliseringen kanonbra och har också fått mycket beröm. Likaså videofunktionen är superbra och till och med bättre än många riktiga videokameror.
Eftersom upplösningen i video är 640x480 så blir ju den bilden lite mindre än en riktig videokameras, men superskarpa bilder och även ett bra ljud.

Även macrofunktionen där du kan komma ned till 0 cm från objektivet är en tillgång.
Kamerans startsnabbhet också.

Jag vet inte om du har samma bildsensor i din. Det finns lite problem med detaljrikedomen när motivet blir ljust/vitt.

Hoppas att du blir nöjd med kameran.
Vilket program föredrar ni för att fixa till röda ögon?
Göcke!!

IOGT!!

Det var kanske i roligaste laget. Ha,ha!!


den va rolig.
Ja för tusan!

Själv gillar jag anton corjbins bilder enormt!

Och skulle gärna själv kunna göra likadana!

Av Gratisprogram så duger dessa två. Irfanview bäst på att visa bildfiler, men för att snabbt fixa till röda ögon funkar Picasa

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem