Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

FOTO-kategori

FOTO-kategori

Skulle inte en foto-kategori platsa här på IS. Säkert finns det massor av IS-läsare som skulle ha nytta av lite paparazzi-fasoner. och kanske ett å annats tips angående den egna kameran eller bildbehandling.
Själv är jag en glad och belåten ägare av en sprillans ny Canon Powershot S5 IS. Vill gärna utbyta erfarenheter med andra Canon-shooters
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

S5-IS har många positiva fördelar, bl.a sko för separat blixt, vridbar display 2,5", ISO . Röda ögon fixas direkt i kameran utan bildbehand.prog.
hypersnabb uppstart
Jag är väldigt nöjd. Mycket kamera för pengarna.
Ett litet minus förvisso. "bara" 12 x Zoom. men det går att fixa med extra teleobjektiv. t.ex Teleconverter TC-DC 58B ,Vet inte mycket om typen på bildcensor, men jag har inte noterat ännu någon nämnvärd cromatisk aberation. Får väl testa litet. Har haft kameran bara några dagar .....
PerAsk:
Nu har jag undersökt min nya kamera mera ingående och konsulterat den 197-sidiga manualen och kommit fram till bl.a bildcensorn m.m
Canons DIGIC III-processor innehåller flera nya funktioner som gör det enklare att ta bättre bilder. Ansiktsigenkännande AF/AE/FE upptäcker automatiskt upp till nio ansikten i en bild och optimerar fokus, exponering och blixt. Systemet ger perfekt resultat vid fotografering av stora grupper människor och när motiven är långt borta eller rör sig i bildrutan. Unikt för PowerShot S5 IS är att ansiktsigenkännande AF/AE även kan aktiveras under filminspelning. Fokus och exponering kan ställas in löpande under fotografering av rörliga motiv. Eftersom tekniken är maskinvarubaserad är den lika snabb som Canons standard-AiAF.
alandia m fl:

Jag är helt förundrad! Finns det verkligen kameror som känner igen ansikten/personer? Fixar exponering, fokus mm. En sådan vill jag nog ha. Tänk: Ställ upp kameran i ett hörn av rummet, och den "fotar" precis den jag vill ha på bild, när som helst. (Förmodar att man måste koppla på kameran, men det går nog också att klara av automatiskt).

Nej! I detta scenario är det nog inte läge för en foto-kategori på IS.

Jag är helt okunnig i ämnet, så om det varit 1:a april, hade jag gått på skämtet.
Annons
Kvibermyran:
Nja, så enkelt är det nog inte, att ställa kameran i ett hörn och ge order om
att "snälla kamera, ta ett foto av den där stöddiga Svensson, du känner ju igen ansiktet"
Det funkar på det sättet att kameran uppfattar ansikten, (i motsats till omgivning, bakgrund m.m) för att sedan automatiskt göra lämlpiga inställningar, bl.a FOKUS, SKÄRPA, VITBALANS osv.
Men vem vet, kanske du kan uppleva "ditt" scenario om 10 år.

ps.:
du skrev:
"Nej! I detta scenario är det nog inte läge för en foto-kategori på IS."

VAD menar du ??
Ett tips beroende på kunskap om bildhantering är :
http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Bild/

Själv har jag testat gratisprogrammet Photofiltre som du kan tanka ned på ovanstående adress samt handbok eller lektioner på nätet. Programmet är en "lightvariant" av Photoshop som fungerar alldeles ypperligt för vardagsbruk och om du arbetar med bilder tiull hemsidor etc.

Är själv medlem på http://www.fotosidan.se/ som jag starkt kan rekommendera för dialoger och massor med tips, idéer och hjälpsamma personer.
alandia:

Jag menade: Har vi helautomatiska kameror, behövs inte ett eget forum!

Sedan har jag en annan fråga:
Kan man ersätta Ansikten med Ryggar?
Jag menar att jag kan scanna in min egen rygg och jämföra den med en eventuell älskare hos min älskarinna?
Kvibergsmyran:
Du skall nog inte fördjupa dej alltför mycket i fotografiens mysterium. Du har säkert tillräckligt huvudbry med sköldpaddorna. Där går det lite långsammare, liksom....
OK! Vi släpper ämnet där.

Du skulle bara veta hur snabba sköldpaddorna är.

Ha det bra med hästarna! Kul hemsida du har
Hur går det alandia?

Har du hunnit testa något med den nya kameran.
Själv råkade jag hitta min bruksanvisning som jag naturligtvis knappt har tittat i. 170 sidor med mycket text.
Det är uppenbart att man missar en massa genom att inte läsa på ordentligt, men sådan är jag, prova först och sedan kanske läsa.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem