Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Utvecklingstips till IS forum

Utvecklingstips till IS forum

Hej!
Vore det inte lättare att läsa långa forumtrådar om det fanns en länk till senaste/sista sidan eller inlägget på forumet?
Som det är nu måste man först gå till första inlägget för att sedan scrolla ner och sen trycka på pilen till sista sidan.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Instämmer med föregående talare. Dessutom skulle det vara najs om man kunde gå in och editera ett redan skrivet meddelande för att korrigera stavfel etc.

Skulle kunna lösas med att man behöver ha samma IP som personen som skrev inlägget för att ändra. Inte jättesäkert men, hey, är det verkligen värt arbetstiden att sabba något som någon har skrivigt?

Annan möjlighet är ju att man loggar in sig på forumet och sparar en massa cockies. Fast det är ju jobbigt att logga in samt folk är rädda för cockies...
Nä coockies är jobbigt... bättre att bara ha en inloggning då med sessions.

förstår inte varför folk vill kunna editera sinna inlägg tycker att stavfel kan man kontrollera innan man skickar inlägget om man nu bryr sig.. de flesta kan läsa ens inlägg även med stavfel..
Ipnummret är inte att tänka på.
Cookies skall man försöka undvika.
En inloggning kanske som Rob nämner
men mycket har ju att göra med hur mycket tid Daniel har att lägga ned på sidan samt vilken databasform som han vill jobba med.
I mitt tycke så är detta forum ett av de lättaste att komma till.
du behöver inte registrera dig ( administrationsövervakning behövs inte ) du ser med en gång var det har kommit till nya Trådar eller villka som man håller igång det senaste dygnet.
Det är alltså extremt lätt administrerat.

sedan att låta den sista eller första svaret visas efter startinlägget kan vi ju alltid diskutera, det är både för och nackdelar med det.

sedan vill jag skjuta in att det är endast dubbletter som jag som moderator rensar bort om jag observerar dem.

Jag tar ingen hänsyn till stavning eller så och det tycker jag vi
inte skall göra heller. Som jag nämnt tidigare så rekomenderar jag IS även till skolor och fritids och därför så tycker jag inte att vi skall ha något som kan avskräcka.
( mitt personliga inställning )

Annars så kanske ni kan ge bra tips på färdiga forum-skript
som fyller edra krav som är både lättadministrerade och snabba, lätta att implementera på en IIS-server med asp och
någon typ av databas. Eller bara komma med en bra Kod för test.
Tror att Daniel skulle uppskatta det.
mvh // göcke
Annons
Jag tycker inte det där med att logga in är något för IS, det är som sagt bara krångligt och onödigt.

Och det var inte det som Göcke nämnde som jag efterfrågade, med det senaste inlägget först, utan en länk till den senaste sidan. Kanske två länkar, en till första sidan av tråden, och en till sista sidan(om det finns fler än en sida).
Jag tänkte bara att vi kunde diskuttera lite om hur vårt "drömforum" skulle se ut. Koda det, kan vi göra senare.

Nej jag tycker också att det fungerar som det är idag för visst kan man stavningschecka innan men det skulle vara bättre om man kunde ändra, eller hur? Det är ju inte bara stavfel som kan bli fel...

Cockies är jobbigt och inloggning avkräcker folk att börja skriva så det är inga bra alternativ, det håller jag med om.

Tror ni att det skulle bli mycket sabotage om man kunde editera meddelanden om man bara har "rätt" ip? Adresserna loggas ju redan så varför inte använda den informationen? Jag skulle inte orka maskera mitt IP bara för att ändra något som Rob (el. någon) har skrivit.

Fördelen att ha det som det är nu är att det är enkelt och då minskas ju tröskeln att delta för alla.
______________

Eller en annan lösning jag kom på nu. Om man låter vissa användare registrera sina nicks så kan dem få extramöjligheter i form av att senare kunna editera postningar. Oregistrerade skulle då kunna posta precis som det fungerar idag.
Bra Elias , kanske inte så svårt och tidskrävande att få ihop.
två knappar i bredvid stäng knappen kanske?
på översta raden

Ip-nummer faller ju, för många har dynamiskt tilldelade ip-nr
vem skall i såfall administrera detta.

att registrera sig med tex sitt mailkonto med ett tillhörande nic är inte omöjligt , det finns på nästan varje bbs i dag.
eller betalsite/store
Det man gör då är att man validerar mot det mailkonto som har uppgivits. man sänder lösenordet dit!
Men vem skall administrera denna databas!?
går det fel vem skall man kontackta osv.

Om man tittar på andra kommeriella portaler så har de flera stycken moderatorer och flera admin's för att hålla igång det
Här är det bara Daniel som kör ideelt. på sin fritid.

Det jag menar är att om det inte skall missbrukas så krävs det snäva ramar för vad som går att göra. som i dag
eller att man är flera som jobbar med portalen.
för risken att bli angripen av någon illvillig person ökar ju
hela tiden om man öppnar upp för flera pesoner.

Göcke: "senaste-knappen" skulle isåfall sitta bredvid länken, som i detta fall heter "forumet". Annars måste man ju ändå först trycka på länken för att komma in på tråden, och sen välja sida. Istället ska det finns (tycker jag) en länk bredvid som kanske heter "-->" eller nåt.

Och det ni är inne på, att kunna editera sina inlägg, skulle man ju kunna ha öppet. Inte måste man ha inloggning för sånt. Då skulle det kunna finnas en knapp som när man trycker på den, så kommer man till en sida som frågar om man är den som skrev inlägget, och trycker man ja så är man fri att ändra. Kanske med lite överblick från dig göcke.
Detta tror jag skulle funka, iaf på detta forum
En motfåga här , hur långt tillbaka skall man kunna redigera i tid. räcker det med den närmaste timmen ?
isåfall kanske man kan validera de uppgifter som man redan har. Är det någon som har lust att knåpa ihop och tetsa.
Det går att maila mig om ni har förslag, ja är alltid öppen som bollplank.
Elias märker att du inte har använt internet så länge... Det du beskriver att vi ska lite på det goda i alla människor fungerar inte... Så det är itne ens att tänka på.
Det kanske skulle behövas lite mer tid är en timme, några dar skulle jag säga. Eller så kanske det är bättre ett byta enhet,tre inlägg som kommer efter, sen är det kört.

Man jag tycker det är viktigare om vi får en direkt-snabbknapp till sistasidan i trådarna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem