Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

LCD TV

LCD TV

Jag skall köpa ny tv ,men vet inte vilken storlek jag skall välja.
Rummet är 3,9m långt. Sedan är det detta med bildskärpa och dyl.
Vad behöver jag tänka på? Runt 10000 kr. kan jag betala.

Tomas
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ja har nyligen köpt en LG 37Tum Den funka alldeles utmärkt,har fin skärpa.och har bra ljud.

Har du 4m till bilden bör du nog ha en 42 tum. Men min tv är bra.
Platt-TV har så hög skärpa att man kan sitta rätt så nära. Till skillnad från dom gamla.

LCD eller Plasma. LCD om du spelar mycket spel. Annars ingen avgörande skillnad.

42" är en vettig lösning för dig.

Min grannes dotter köpte 50". Han var eld och lågor när han hade varit där och hälsat på.

Han tyckte texten var så stor och tydlig. Han har nedsatt syn!
Kolla gärna på hur mycket ström de drar.
Det kanske lönar sig att lägga till lite på inköpspriset och få en energisnålare tv?
Annons
Om rummet är nästan 4 m långt betyder det att du sitter närmare tv än så iaf på vissa platser. Tumregeln 10" per meter gör väl att du bör välja max 37" men helst 32". Sitter själv på c:a 3 m med 32" vilket är perfekt.
Varje storlek på TV:n har sitt idealavstånd där bilden är som bäst.
LCD föredrar jag för att slippa fönsterblänk och solstörningar vilket man inte slipper med plasman.
När det gäller bluray..

Ska man ha LCD eller plasma?

Och till spelkonsoller samma fråga..

Hsr själv en Sharp 46" LCD och sitter oftast på runt 3-3,5 meters avstånd, men jag har Canal Digital HD och bra mottagning så det funkar bra. Välj en tv med snabb uppdatering runt 5ms och hög upplösning 10000:1 och minst 3 HDMI kontakter. Köp sedan kvalitetskablar för att bibehålla bildkvaliteten
När jag köpte förra sommaren var det så att LCD hade betydligt lägre elförbrukning än Plasma kanske är det så fortfarande.
Lite information finns här

http://www.plasma-lcd-fakta.se/home/
Informationen bygger ju på en undersökning som är 2-3 år gammal och beställd av en stor tillverkare av plasmaskärmar så opartiskheten och aktualliteten kanske inte är den bästa
Jojje:

Det där verkar ju vara en ren reklamsida för plasma beställd av Pioneer som bara gör plasmaskärmar. Kanske är Pioneers plasmaskärmar sådär bra men då kostar dom mellan 20000kr- 75000kr, och här hade trådskaparen en budget på ca 10000k.

Och gammalskåpmat tydligen.

Numera är det Lcd skärmar som gäller...........men det är nya grejor på gång har jag läst.
Utvecklingen av platta tv-apparater går snabbt framåt. Nu börjar OLED-tekniken ta fart. Toshiba har tillsammans med Panasonic nu tagit fram en 20,8 tum stor OLED-skärm som många anser kommer bli nästa stora tv-teknik.


Vad är då fördelen med OLED jämfört med andra tv-tekniker som lcd och plasma? Tja, först och främst blir färgerna, svärtan och kontrasten otroligt mycket bättre. Prylportalen blev otroligt imponerad över Sonys visning på CES-mässan i Las Vegas. Det är nästan kusligt att se hur bra bild en OLED-skärm kan återge. Dessutom går skärmarna att göra väldigt tunna. Det betyder lättare skärmar som i sin tur kan skapa ny design och nya koncept.


http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200704/10/20070410095952_MKF954/20
070410095952_MKF954.dbp.asp

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem