Lördag 23 november 2024 vecka 47
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Lungcancergen funnen

Lungcancergen funnen

JAG VISSTE DET!!!

Jag förstog nästan att det var nåt lurt med det hela eftersom en del människor kunde röka hela livet och inget hände!

NU ÄR DET BEVISAT!!

Det är en gen som styr detta om man får cancer eller inte!

Hoppas detta TYSTNAR debatten om rökandets farlighet eller inte!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2178996.ab

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Vargo!!! Ha,Ha

Det blir ett elände att dra ned byxorna var gång man ska ta en "PRILLA"

Då måste man ha tillgång till toa??
PonGot då måste jag fråga dig hur många muncancerfall du har sett/behandlat? Hur många av dessa var drabbade som en direkt följd av snusning och hur många av dessa snusare var samtidigt storkonsumenter av alkohol?
Dessvärre är det inte bara av rökning man får cancer. Jag har aldrig rökt men ändå drabbats cancer. Visserligen i brösten, men ändå. Ingen i min släkt har haft sjukdomen. Cancer är en lömsk sjukdom som utan förvarning drabbar vem som helst.
Annons
Att rökning orsaka sjukdomar är nog helt klart. Det kan man nog faställa . Men snus? Hur är det med det ?? Det pratas och man för debatter ideligen.

Har det skapas någon avunsjuksdebatt.i samhället?

Är det inte så att man inom EU vill få bort snuset?? Kommer snuset att fösvinna även i Sverige??

Men då kan man nog faställa att rökningen öka igen.

Vad ska man ge sig på härnäst?? Kaffet? Det inerhåller ju korfin.

Det är farligt att ammande mammor dricker alkohol!!! Nä det är visst inte så farligt,sägs det nu.

Om man ska ge sig in i debatten,måste man nog veta lite mer.

Man blir så trött på att höra på detta att man tar det inte på allvar längre.
Svar till Tompaxox:
Du har läst rapporter skriva av forskare snustillverkaren Swedish Match. De är ju som bekant inte oberoende. Läs dessa: http://www.tobaksfakta.se/default.aspx?id=3929
http://www.tidsskriftet.no/?seks
_id=68564

På din fråga så blir svaret: jag är internmedinare och har 17 års erfarenhet från ett av våra universitetssjukhus. Där har man fortbildning för kollegor och både oralkirurger, öronläkare och onkologer (canerläkare) har dragit många fall där just snus framhållits som orsak till munhålecancer (läpp, tandkött, tunga). Dessa fall har övertygat mig om sambandet.
Utan att vara läkare eller kunnig inom området, fattar Ni inte att det är farligt? Det har ju varnats för detta länge, länge, länge. Och Ni som snusar, varför gör Ni det? Det är ju bara för mycket - fy 17 för att se en snusares mun. Kyssa en sådan, icke sa Nicke. Äckligt ser det ut och äckligt luktar det.
Snus och rökning, jag säger det igen, VARFÖR håller Ni på med det? Luktar illa gör det och stör andra människors andning m m, m m. Och, det är ju sedan länge bevisat hur cancerframkallande det är och ändå ................... Lägg av!
För, handen på hjärtat, vad får Du/Ni ut av det? Lugna nerverna? Nonsens. Avslappning. Skitprat. Så ett bloss till, ett steg närmare en för tidig död ......... Är den verkligen värd det den där ciggen?
Med all respekt för dina kollegors falldragningar, PonGot, men om vi har 800 000-900 000 (antalet varierar i olika källor) snusare i landet och om det är så farligt med snus så borde det finnas en ganska stor mängd muncancerfall per år orsakade av snus. Nu hittade jag inte siffran men jag vill minnas att man med hjälp av en beräkningsmodell borde hitta ca 7 fall per år per 200 000 snusare. Dvs totalt ca 28 fall per år, teoretiskt. Totalt upptäcks ca 500 fall av munhålecancer per år (2003) men hos cancerfonden nämns inte ens snus i samband med munhålecancer. Det man nämner däremot är rökning och alkohol. http://www.cancerfonden.se/templates/Information____47.aspx

Källan jag refererade till är inte Swedish Matchs utan en undersökning, den största någonsin på snusare, som gjorts av forskare på KI.

För egen del är jag inbiten snusare sedan drygt 30 år och har ännu inte upplevt några besvär eller skadeverkningar av snus.
Tompaxox mycket dåliga argument..var så säker.. biverkningarna kommer, kanske inte munhålecancer men bukspottkötelcancer och hjärtinfarkt är ju inte otänkbara sjukdomar. I bästa fall kanske du bara tappar tänderna (parodontit)
PonGot, jag tror att problemen kommer från övrig livsföring. Snus orsakar inte parodontit, dålig munhygien orsakar det. För övrigt har jag en alldeles utmärkt munhygien och inga hål tack vare snuset som höjer Ph-värdet i munnen. Hjärtinfarkt vet jag inte om snus kan lastas för heller, visserligen får man ett visst blodtryckspåslag av snus men inga dramatiska nivåer. Kombinerar man en allmänt dålig livsföring vad gäller mat, alkohol och tobaksrökning med snus så kan möjligen snuset bli droppen som får bägaren att rinna över. När det gäller bukspottkörtelcancer så visar KIs undersökning 8 fall på 10 000 snusare under 10 år. Tragiskt för den som drabbas men återigen, alkoholen kan tillskrivas denna cancer i högre grad. Ett annat problem i dessa undersökningar är att hitta snusare som inte också har rökt, rökning är nästan alltid med på ett hörn.
Detta med confouders (att ta hänsyn till alkohol och rökning) behärskar forkarna på KI. Prof Nyrén är seriös. Tycker inte jag behöver bidra med fler argument i snusfrågan eftersom jag tillhör dom invigda i metodik. Prata med din tandläkare eller tandhygienist i stället.

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem