Lördag 23 november 2024 vecka 47
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Lungcancergen funnen

Lungcancergen funnen

JAG VISSTE DET!!!

Jag förstog nästan att det var nåt lurt med det hela eftersom en del människor kunde röka hela livet och inget hände!

NU ÄR DET BEVISAT!!

Det är en gen som styr detta om man får cancer eller inte!

Hoppas detta TYSTNAR debatten om rökandets farlighet eller inte!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2178996.ab

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

PonGot, jag har denna debatten minst en gång i veckan med min hustru som är tandläkare. Hon har givetvis konstaterat snuslesion men varierar man plats för snuset blir skadan mindre. Den är också helt reversibel, håller man upp ett par veckor återgår slemhinnan till det normala igen.

Visst kan forskarna ta hänsyn till olika faktorer men det förändrar ju inte det faktum att faktorerna finns där och strular till resultaten. Hur ska man kunna dra några slutsatser på otillräckligt underlag? Slutsaterna blir antaganden med varierande sannolikhet.
Jag måste passa på och ta upp en verklig sak i samband med denna diskussion om cancer och alla farliga substans. Jag kände en dam som hela sitt liv levt "rent".

Det vill säga hon hade aldrig, rökt, ätit kött, undvek grillad mat, hon odlade allt själv och hade egna höns. Hon tog en (1) sup i samband med sin födelsedag, åt inga piller.

En dag fann hennes anhöriga henne avliden hon var 90 år nånstans och vid obduktion så fick de en smärre chock då hela hennes kropp var full av cancer. Då är ju frågan, var det av hennes hälsosamma leverne eller av "utsläpp" och dyl. hon hade fått det?
Det där är en vandringssägen.....
Annons
Det pratas ju mycket om kostnader för staten när det gäller cancerbehandling..

Efter ett halvår så är man död i dom flesta fall om man fått lungcancer.

Men supandet bland människor som pågår år efter år och orskakar misshandel, dråp, skadegörelse, påkörningar, utryckningar osv osv..

Vad kostar inte det?

Skulle man börja jämföra kostnaderna totalt så tror jag nog många skulle välja att stänga igen systembolagen och avskaffa alkoholen istället om dom enbart ser till det ekonomiska.

Är det någon som har någon jämförelsesiffra? (räkna in alla kostnader då)
Jag trodde jag var odödlig fram tills jag var 45 år gammal. Lite smygande sådär så fick jag sämre och sämre kondition.

Efter att ha rökt sedan 13-årsåldern, på sista tiden 2-3 paket om dagen, konstaterades det att jag hade KOL. Blåste ut 3,5 på spiron och gör det fortfarande.

Lade av direkt med rökat och har hållit upp sedan dess och mår ganska bra, jobbar och spelar golf på fritiden utan några större problem.

Cancer går väl hyfsat snabbt men att sakta förtvina i KOL för att man saknar en cancergen önskar jag ingen.
Tyvärr fungerar inte länken, men jag vill ändå säga detta.

Nu har jag läst Miljökemi på LTH om tobakens effekt på hälsan, det är så att ofullständigt förbrända ämnen bildas i tobaksröken, bl.a. bens[a]pyren som är mycket carcinogen. Det är bara en av ämnena som bildas. De är bevisat carcinogena.

Här har ingen debatt tystnat.

Nu ska jag ut och ta en cigg, vi ses!

Heja ubuntu33 jag håller på dig. Jag har rökt som en "borstbindare" (om dom nu röker så mycket) i snart 50 år och är frisk som en "nötkärna" Sist jag var hemma från jobbet var i slutet på 70-talet då jag drabbades av en influensa som krävde ett par dagars rehalibitering. Sen dess inte en enda sjukdag fram till idag. Kan väl även tillägga att mitt jobb kräver regelbundna hälsoundersökningar och ännu finns inget som tyder på att det är dags att "lämna in".

Är heller inte överviktig vilket jag tror delvis beror på rökningen då mina jobbarkompisar gärna tar en kaka eller ett wienerbröd till kaffet och jag tar en slät med en cigg. Utomhus så klart så får man lite frisk luft på köpet mend dom andra sitter instängda inomhus.

En ny tråd kanske. När var ni sjuka senast, både rökare och ickerökare. Jag tror precis som ubunty33 att det är nånting annat som styr. Gener och levnadssättet är nog så viktigt. Mitt råd åtminstone till mig själv är, fortsätt rök och må bra.

Till sist sköt om er och må väl både rökare och ickerökare.

Livsstil hör definitivt till faktorerna, men skall inte heller tillskriva generna för stor betydelse i denna fråga. Jag rekommenderar att ni läsar på om aromatiska aminer och polyaromatiska kolväten, dessa återfinns i mat och tobaksrök, observera; röken.

Om dessa ämnen är farliga i maten, borde det inte då betyda att de är farliga vid rökning? Dessa ämnen är carcinogena.

Denna tråd är inget annat än ett tafatt försök av trådskaparen, som lyser genom, för mig i alla fall, att förvränga vetenskapliga fakta och utlåtanden. Därtill att denne far till väga med Aftonbladet som källa. För att vad? Underminera vetenskapens och forskarnas hårda arbete? För det är det som är konsekvensen. Här sätter jag mig emot detta.

Naturligtvis inte att förringa de andra negativa effekterna av rökning, det tär på ekonomin, det är ett beroende, förstör tänder, kan ge KOL, svårt att befrias från med mera.
men leif gwp nej Tompaxox menar ja, rökning är ju sjukt eller hur??har aldrig rökt å komer inte å göra de heller .
Alla människor bär på cancerceller, men det är bara endel som har gener för att det ska bryta ut.

Men det är faktiskt större chans att skada lungorna allvarligt. (Vilket rök gör, speciellt när man drar in koloxid o tjära mm)
Nästan alla rökare som rökt i ett flertal år, har kol eller början till det.
Och mot det finns inget botemedel, utan bara mediciner som bromsar lite, men det går bara åt ett håll... Ner i graven.

Aja livsstil eller inte, men en sak är säkert... Det är livsfarligt.
Passa på o röka nu, snart är ni döda.

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem