Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Säkerhet och förnuft

Säkerhet och förnuft

När jag läser om alla dessa insändare som handlar om antivirusprogram blir jag nästan mörkrädd. Det är antispyware, t.o.m. ett superantispyware.
Ponera att en kille eller tjej just läst om att detta Superanti.. det måste vara just det den sökt efter och kan nog ta bort den där förargliga spyvaren som ligger och spökar i roten på dennes hårddisken. Så installeras programmet och det händer inte ett jäkl...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nu har jag testat även Norton, som jag antar det hänvisas till här, och jag upplevde inte det ett dugg smidigare än kombinationen av gratisprogram som jag kör... möjligen bortsett från att man kör ett par tre olika installationer.
Väl installerat klarar de sig i praktiken utan inblandning från mig mer än någon fullständig scan då och då.

Nu har jag även fått kläm på hur man kan köra program i virituella boxar vilket är ett stort steg fram vad gäller säkerhet för ditt system. I en virituell miljö spelar det ingen roll om du får hem ett virus när Du surfar, när Du stänger ner webbläsaren och tömmer boxen är ditt system precis lika rent som innan Du gav dig ut på nätet.

Är ni pigga på att veta mer om virituella boxar så surfa in hit:
http://www.sandboxie.com/

Det är inte bara när man surfar runt som man kan ha nytta av en virituell box... Du kan till och med installera suspekta program för att kolla vad det är. Är det rena katastrofen.... töm boxen och datorn är helt opåverkad av det du installerade i den virituella miljön. Är det ett helt legitimt program som Du hemskt gärna skulle vilja ha permanent på datorn... kör en recover på det och installationen är permanent.
Smart och säkert, skulle jag vilja säga...

//Breeze
Synd att den inte var på svenska . Vi gamlinga har svårt med engelska.
Thomas2...
Det är inte så många ord man behöver kunna...
Run, Terminate, Quick recovery, Delete och Explore är vad som krävs, bara man fått en förklaring på hur det i grunden fungerar på svenska så klarar nog även den utan kunskaper i engelska av programmet.

Kan nog knåpa ihop en liten vägledning på svenska åt dig om du vill se vad det är för nåt program...

//Breeze
Annons
Breeze
Får en gammal 34 vara med på ett hörn?
På min tid var inte engelska inlagt i skolchemat i gamla Svedala.

Högaktningsfullt
Ozzy
Tror nog att alla som vill kan vara med...
Ska sätta igång med att fixa till en instruktion på svenska.

Eftersom Sandboxie integreras i skalet är det busenkelt att köra ett program i en virituell box, bara att högerklicka på programmets ikon och välja "run sandboxed", men det är det andra som kanske kräver lite mer.
Ska börja med det redan ikväll... återkommer när jag har fått ihop nåt.

//Breeze
Breeze
Å allas vägnar,
Du är toppen!
Håller på för fullt med översättningen.

Nu har jag inte översatt de engelska "tutorialsen" rätt av utan jag har börjat från scratch utifrån mina egna erfarenheter av programmet, skrivit hur man enklast kör program och filer virtuellt, samt tagit en hel del skärmdumpar för att visa förloppen grafiskt.

Det blir lite stort att posta här i forumet, kan heller inte få upp bilderna så det blir vettigt sammanhållet, så jag kommer nog att lägga allt som en pdf fil för nedladdning och posta en länk här.
Om ni vill kan jag nog baka in själva programmet också i paketet... för det är inte så stort.

Det tar mig nog nån dag till att bli klar...
Breeze!
Du ska ha många många tack för att du lägger ner denna tid på detta.
Lägga allt i en pdf fil för nerladdning samt att lägga programmet i denna låter kanon. Du e guld värd!!!!!!
Breeze
Ta det lugnt...
Lugnt... he, he... vad är det ?

Instruktioner klara, packade med programmet och original engelsk tutorial i en RAR fil.
Har precis laddat upp filen till en webbsida. På den sidan har jag samlat annat lite gott man hittat... Sandboxie hittar ni längst ner, bara att klicka på namnet så startar downloaden.
Saknar ni något, bara att hojta till...

Länk:
http://slasktunnan.googlepages.com/downloads

Mycket nöje

//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem