Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Är det okej med strejker

Är det okej med strejker

Det har varit lugnt på den fronten i flera år. Men nu börjar det att bli oroligt igen. Det är sjukhus och färjetrafik och flyg. Tänk om systembolaget börjar oxå. Då blir det väl revolution. He,he!!

Är det någon mening att strejka. Det skruvar ju bara upp inflationen och allting blir dyrare. Jag tror alla förlorar på att strejka. Mest tredje part.

Om vi pensionärer skulle strejka. Hur gör vi då??....

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Strejka, det är en rättighet.
Allt är väl nästan sagt om den här konflikten, kontentan blir alltid densamma
Men.
Tråkigt nog är det inte så få som får gå. Landstingens budget måste hållas. tråkigt nog vet inte den som strejkar, vem som blir av med sitt jobb. Vården kommer absolut inte att bli bättre efter detta, hur det än slutar.
Om man ska prata om vinnare eller förlorare.
Förlorarna skulle i så fall vara de som behöver vård.
Och vinnarna är Landstingen.
Ska vi skruva på det lite får vi se om någon reagerar.
Ta bort penningen. alla som kan ska göra rätt för sig.skall bidra på samhällsstegen. Då får de bostad och bil till jobbet. En för alla alla för en.
Låt pensionåldern vara rörligare än i dag

Nej så vill vi inte ha det eller hur.

Men, se till alla skolor som förfaller och ingen har råd att reparera dem. De som i dag går i skolorna är framtidens stöttepelare i samhället. Inte svårt att förstå varför ungarna slår bakut. Vi skulle inte tolerera att jobba i sådan miljö.
Den debatten är gammal och nött. men varför händer inget.

Eleverna skulle strejka och det rejält. Då skulle det bli fart på motparterna.

Då kanske eleverna skulle känna större motivation i sitt lärande och inte belasta samhället med p.g.a. tristess
vandalisera. Naturligtvis ska man inte dra alla över en kam.
Men det är de där få som göret.
Men påverkar det inflationen????
Annons
Om staten hjälper oss. Så hjälper vi staten. På så vis ett stabilare samhälle och en jämnare fördelning av samhällets resurser. samhället är ju vi.
Om det hjälper till en mindre inflation, varför inte. Jämnare penningflöde. fördelningspo-ik

Om alla sitter nöjda måste inflationen i varje falla vara stabil. Eller är det lite vridet t.v. eller utopi.

Eller är jag ute och cyklar som vanligt.
Men det är klart. vi måste ha rätt att strejka och därmed är det vi själva som beslutat att vi vill ha dyrare mat och höjda priser i samhället. Det är ett ekorrhjul hur man än vänder och vrider på det.
Affärsidkarna och industrierna är ju inte beredda att rucka en enda procent av sin vinst. Om, de skulle ge avkall på sina vinster i någon mån, skulle det ge mindre inflation och mindre arbetslöshet och skattepengarna flödar in. Men förstås, då blir vi för köpstarka. då förskjuts räntan, så vi är tillbaka på stus Quo igen.
"En för alla och alla för en"! Låter bra!

Men vad det gäller ungdomarna för dagen

så kanske allt är _för_ tillrättalagt!

Mer disciplin, i skolan, men, även mer av elevens eget skapande,

av sin arbetsmiljö.

Ett förberedande till arbetslivet, och dess kompromisser.

Där det hela tiden är ett givande och tagande.
Om elevernas arbetslokaler vore anpassade för att ge stimulans att studera. behövs inte mer diciplin än i dag, snarare mindre. Ett nöjt arbetslag presterar bättre och har inte tid eller finner nöje i att "störa" i klassen. Eleven skapar sin egen diciplin gent emot varandra_arbetsro.
Det handlar om tillit.
Men detta är ett långsiktigt projekt.
Om de sedan kunde ta av sig sina mössor under arbetstid. naturligtvis, det skulle underlätta. men läraren får väl visa själv hur töntigt det ser ut genom att sätta på sig en luva.

Jag tror att dialogen elev lärare och vise versa är för ytlig.
för stora klasser osv. Jag tror att dialogen i samhället är alldeles för tunn. Om jag säger hej när jag är ute och går, så betraktas jag som hotlull. Naturligtvis beter sig våra uppväxande ungdomar på samma sätt som våra föräldrar.
men vad har detta med strej och inflation att göra??
leiake!

Du har ju varit bilfösäljare, så du har nog hög pension Men en busschaufför han har det inte så fett. Så jag vill strejka. Men vem skulle bry sig Ha,Ha. Men man får inte klaga,man har ju det rätt bra.
Att redan i skolan förbereda,

blivande "politiker" och "arbetsgivare",

förmånen att få och ge, är att även kompromissa!

Därmed undanröja _Strejker_!!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem