Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

islam+ demokrati o kvinnosyn

islam+ demokrati o kvinnosyn

varför fins det nästan ingen demokrati i de islamiska länderna?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Vårda Språket Sonica!!!!

En annan väldigt skrämmande sak är nivån på svenskan i t.ex. den här tråden. Barn och ungdomar kan knappt stava nuförtiden.
Verkar som om dyslexi blivit luftburet...
vad är svenska för nogot, en blandning av franska engelska tyska och ursvenskan, jag är inte svensk och forumet handlar inte om språket...
Annons
Svenskan härstammar från samma grund som tyskan franskan osv... men den kommer inte från de språken.

Därför vi inte förstår ett dyft av finska vilket härstammar från en helt annan gren på språkträdet.
Sonica , jag tog bort ett par av dina inlägg och ber dej i fortsättningen att vårda språket och följa övriga forumregler.

Till Vik Royale och ( vad är sv ) så får ni sluta med bråket runt stavningen.

Till er alla, kom i håg att vi löser inte värdens problem
utan hjälper varandra här på IS.

mvh // göcke moderator IS
Ja Jag dricker mjölk Elias ;)
För att återgå till tråden så är det i mitt tycke för mycket vapen
inblandade i alla dessa regioner där det står still i utvecklingen.
Det har historiskt varit så många krig, stamkrig släcktkrig och religionskrig samt upplevda felaktiga gränsdragningar i geografin så att några varaktiga tider med fred har aldrig fått förekomma.
Och utan en lång fredstid så kan man inte skapa någon varaktig infrastruktur för alla.
Att sedan skylla på den ena eller andra får man ingen fred av.
utan fred kan man inte bygga upp.
Det jag menar är att backar man bakåt så har det funnits flera att hacka på för misshälligheter som har skapat misär och elände
på många plattser på jorden.
Och det är bara på de plattser som det har skapats ett fredligt klimat som man kan gå vidare.
// göcke
Sagt av en Muslim på tv:

Alla Muslimer är inte Terrorister,men nästan alla terrorister är Muslimer!!!

Tänkvärt.


Bah .. den där gudsförgätna delen av världen behöver ett renande stålbad.
Folk måste sluta behandla invånarna i mellanöstern som civiliserade jämlikar med vilka man kan diskutera sig fram till demokrati och rättsäkerhet. De kan inte läsa och skriva och förstår bara två saker - våld och makt.
Vi kan inte tvinga på andra våra ideal, vissa saker måste man arbeta fram själv för att förstå och lära sig värdet av. Historien visar att demokrati och fred är just sådana fenomen.
Under 1900 talet föddes ett nytt Europa ur askorna från de mest fruktansvärda krig människan har bevittnat. Min förhoppning är att vi under 2000 talet få se mellanöstern resa sig ur sin egen aska, mot en djärv och enad framtid. Varaktig och oförfalskad fred uppnås endast genom offer.
Bush är den enda ledaren som verkar se verkligheten för vad den är. Låt mig här citera en annan stor ledare som på 1800 talet såg Europas verklighet: "Tidens stora frågor lösas icke med tal och majoritetsbeslut utan med blod och järn". En sanning för Europa då, och en sanning för mellanöstern nu.
Los Lovos , inte får du fred via blod eller järn. snarare genom att man offrar sin stollthet och hat och sätter sig runt bordet och diskuterar. och jobbar tillsammans.
Annars så håller jag med dig, jag vill också att mellanöstern skall
resa sig ur sin aska. Precis som de i Afrika skall göra och på andra plattser som har liknande problem.
//göcke
En vacker dröm du har. Men ingen civilisation kan stoltsera med att ha skapats på det viset.
En nation döps i blod, icke i bläck eller trycksvärta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem