Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Oprovocerat våld

Oprovocerat våld

Vår familj har en mycket god vän som i går kväll blev brutalt nedslagen i centrala Leksand. Han vårdas nu med livshotande skador på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
Vart är vi på väg? Ska vi inte kunna gå ut en kväll utan att vara rädda?
Ska vi alltid skylla allt våld på fylleri och våra invandrare?
Är vi så mycket bättre själva?
Det är många varför just nu och det finns inga svar.
Jag blir så orolig för mina barnbarn - 15, 7, 7 och 5 år, alla flickor. Ska jag behöva oroa mig varje timme jag vet att de inte är inom synhåll för mig, skolpersonal, föräldrar eller andra som väl känner mina barnbarn.
Det ofattbara hände, som jag nyss skrev - på en som vi tror lugn plats, så våldet är inte enbart ett storstadsfenomen.
Många ropar på att det är invandrarnas fel, men har inte vi också en del i att det ser ut som det gör för våra invandrare? Visst finns det usla människor som slinker in i vårt land, men vi har själva så många så det räcker. Så jag tror inte det är där problemet finns. Men ............. Jag är rädd för framtiden för våra unga.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

I alla tider har folk slagits,det var likadant på 60-talet. Men jag såg aldrig någon sparka ihjäl en annan människa. Jag såg aldrig ett helt gäng ge sig på en ensam person.

Så vilken kultur kommer detta våld ifrån?

Någon som har en bra förklaring??


Estrid ! Jag förstår din oro. . Jag känner för dig. . Men jag vet inte vad man ska göra. . Däremot håller jag inte med de som tycker att våldet inte har ökat. . Jag och mina närmaste har visserligen inte råkat ut för något men mina känsla är definitivt att det har ökat. . Och det beror inte bara på att det observeras mer i press och media.

Vad var det för typer som utförde misshandeln ? . Har de kunnat smita undan utan att bli observerade ? . Finns det överhuvudtaget någon polis i
Leksand ?

Jag hoppas för din skull att du kan komma över detta. . Kunde jag bidra på något sätt så skulle jag göra det.
Tack för Dina ord Axe. Jag vet inte vem eller vilka som "gjorde det". Hur utredningen går vet jag inte och inte heller om man har någon/några att anhålla/prata med/gulla med/eller vad 17 som helst.
Jo, vi har polis i Leksand. Jag har dessutom förmånen att bo i en fastighet där fyra underbara polismän också bor. Vi har pratat och pratat om det som hänt och vad jag förstår gör man allt för att den/de skyldiga ska åka fast.
Jag måste också få berätta att dessa poliser också var delaktiga i utredningen av den vidriga mannen Eklund - han som förgrep sig och mördade den lilla flickan Engla.
Så hålögda, slutkörda, utskällda människor har jag nog aldrig träffat på i hela mitt liv. Kvällstidningarnas rubriker och skitprat gjorde livet till ett rent h-e för dessa människor som gjorde sitt yttersta för att bringa klarhet i en sådan bestialisk händelse.
Men, polismyndigheten är underbemannad och de som jobbar så mycket de kan, får bara svarta rubriker i tidningarna.
Så läs gärna tidningarna och deras rubriker och dra av minst hälften!
Annons
Estrid
Jag har lovar att inte skriva mer här på forumet.
Men jag måste visa mitt deltagande för Dej.
Du vet att vi finns här om du behöver oss.

Man kan endast hoppas på ett bättre samhälle.
Att fler kvarterspoliser patrullerar i samhället både dagtid som kvällstid.
Själv vågar jag mej inte ner i centrum mera, inte ens på dagtid.
Bor i en förort och även där kan man inte känna sig alldeles säker.
Har själv en gravid dotter på andra sidan stan och visst är man orolig.
Det är det oprovocerade våldet som ökar helt klart.
Även min stad är en ort med många invandrare.
Stan kallas även "Smålands Jerusalem", men vad hjälper det.

Din vän bland andra på nätet
//Ozzy
Titta lite på barnprogrammen!

Det är tecknade serier där det är slagsmål och våld.
Det är knivslagsmål och skjutningar.

Alla går därifrån och har inte ont eller har skadat sig.


Vilka signaler får våra barn?
Jag kan köra kniven i honom för det gör inget.
Typen där borta skjuter jag lite på för han klarar sig ändå, det har jag sett på tv.

Kolla själv lite grann på typ nikelodeon eller något, men bli inte påverkade av det.
Men Ozzy, varför ska Du inte skriva mer här på IS? Du behövs här.
Våldet i samhället är ju fruktansvärt i dag tycker vi. Vi läser ju om mord nästan varje dag.

Men var det så mycket bättre på 60-talet tro?? Cykeltjädjer,knogjärn,stillett.

Det fanns ju kraftigt våld då oxå.
Våldet har funnits tidigare men inte så grova som nu.

Det var gäng mot gäng, nu är det många mot en!

Avbrott från tråden, varför ska Du sluta skriva här Ozzy????
Estrid.
Jag tycker att jag blev utsatt för verbalt oprovoserat våld.
Men det var mitt eget fel, jag var för frispråkig.
Som jag sa, jag vill skapa debatt.Men av någon orsak tycker vissa det är ointressant.
Det ska bara handla om datorer. Som om det inte finns ett otal sådana forum där det bara rör sig datafreaks med sitt speciella språk.

Naturligtvis kan inte alla skriva här. Men några nya namn skulle väl inte sitta fel. Det kan lätt bli lite av inbördes beundran.
Nu skriver jag utan manus rakt upp och ner. det är då pennan slinter och man skriver först och tänker sen.

Om Du menar vad Du säger kan ju vi snacka lite då och då. Av en annan anledning sitter vi ju i samma båt.
Vi har ju ett gemensamt bekymmer.

Din etervän
ozzy
Jag känner för er som blivit angripna Ozzy,Estrid Jag har tyvärr inga råd man kan följa! Ibland undrar jag vart samhället är på väg!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem