Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Oprovocerat våld

Oprovocerat våld

Vår familj har en mycket god vän som i går kväll blev brutalt nedslagen i centrala Leksand. Han vårdas nu med livshotande skador på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
Vart är vi på väg? Ska vi inte kunna gå ut en kväll utan att vara rädda?
Ska vi alltid skylla allt våld på fylleri och våra invandrare?
Är vi så mycket bättre själva?
Det är många varför just nu och det finns inga...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

Jag har misst två kamrater på grund av onödigt våld... Den förste hade träffat en kille som verkade vara utanför, så han bjöd med honom på en lite fest (ingen av dem 2 drack). Det var kompisens kamrater som bodde där, de började sakna honom och funderade på om han gått utan att säga hej.

De hittade honom i köket, med flertal knivhugg i ryggen. De ringde ambulans direkt, men det var ändå försent. Killen som var "utanför" och utförde dådet hittades 2 dagar senare sovandes i en balkong. Han erkände och sa att han varit soldat i FN och där av hört röster.

Den andre var bosatt i Stockholms förort på väg hem från en hamburgerkedja blir han i fatt sprungen av 4 yngre killar, som helt oprovocerat skär upp halsen på kamraten och springer i väg.

Dessa grips rätt snart, men ingen blir fälld då alla skyller på varandra...

Man skyller mycket på videovåld, spel, faders lösa osv... Men jag tror att det är en sport bland folk, man triggar varandra för att se vem som kan gå längst. Sen kommer jag ihåg för många år sedan kanske i slutet av 80 talet så var det mycket oprovocerat våld i Örebro av ungdomar.

När polisen sedan grep ett flertal av gänget som härjade så var de i åldrarna 13 -15 år, de hade två ursäkter till varför de gjort som de gjorde:

1. Det står ju bara om Stockholm i kvällspressen.
2. Det finns ju inget att göra i Örebro.

Här som jag bor nu har vi knappt poliser, de flesta kommer från Västerås och patrullerar. Jag ringde om ett lägenhetsinbrott i huset bredvid vårat och när polisen kom från Västerås ca 30 minuter senare så hade hunden svårt att hitta spåret. Det är en besvikelse...
mrTACO/Bandit m.fl.
Det jag blev utsatt för hör inte hemma bland detta som ni blivit utsatta för.
Men när nära och kära blir utsatta och misshandlade, många gånger till döds, då måste det till mycket empati från vänner och närstående för att lindra den chock man blivit utsatt för.
Oprovoserat våld är ett otyg i vårt samhälle. Det kan skrivas spaltmeter om detta. Men det verkar som berörda myndigheter går runt med skygglappar då inte ont anande människor blir antastade var som helst.
Man tycker vården och lagen om frigång bör ses över. De har nu blivit brända flera gånger av detta och ännu tycks det inte finnas någon lösning på problemet.
Så detta med TV och videovåld. Naturligtvis sätter det sina spår i redan defekta psyken. När man inte kan tänka själv, då blir inlevelsen så stor att det snarare handlar om hypnos och man tycks höra röster. Det är min högst privata åsikt och är inte något jag studerat mej till hur man bör bemöta sådan problematik.
Jag och andra sänder en tanke till alla de som drabbats och deras anhöriga.

Men vänlig hälsning
En fritänkare

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem