Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Friggebod på flotte?

Friggebod på flotte?

Någon som har sett en sådan innan eller rentav har en sådan själv?
Det är farsan min som är intresserad av att snickra ihop en liten fikastuga att glida runt med på sjön, så jag kollade mest på skojs skull upp vilka regler som gäller.
Jag kom fram till att om en fritidsbåt är 12 x 4 meter eller mindre, så krävs ingen särskild utbildning, utan det är fritt fram att framföra utan något som helst tillstånd.

Jag var dock inne på ett forum på sajten byggahus.se där en privat skribent skrev ett inlägg, och jag citerar det viktigaste:

(men man får inte bygga en friggebod på en flotte och kalla den båt. Den kommer också att ses som en byggnad och både bygglov och dispens från strandskyddet krävs.)

Om någon här vet i klartext vilka regler som gäller så skulle jag bli glad, för ju mer jag grötar in mig i regler och lagar ju grötigare blir det.. Är det ens över huvud taget möjligt att bygga en friggebod på en flotte samt att man kan få tillstånd för det? Har sett en hel del flytande Friggebodar i Helsingborg, men jag vet ju inte om dom flyter runt lagligt. Men lagen om strandskyddet är väl ingen lätt lag att handskas mot om skribenten nu hade rätt?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Fajjer , nu har du nog gett dig in i ett getingbo i tolkninsfrågor

[http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/2
005/2005/skrivelser20050302a.4.18e1b10334ebe8bc80005074.html]
Jodå, jag har också hört att man behöver bygglov för detta. Särskilt viktigt blir det nog om man "bryggseglar" mycket eftersom det då snarare blir ett flytande hus än en båt.

En sådan flotte kommer bli oerhört övertung. Kan vara lämpligt med ett skrov med köl om du tänker ha den i havet eller i en stor sjö där det går vågor och blåser.
Fajer - jag har haft liknande tankegångar. Jag har en gammal husvagn och har tänkt bygga ett underrede, pontoner av plastvägtrummor. Ändarna på dessa går att "svetsa ihop" så att de blir täta. Bygga ett däck ovanpå, ta bort underredet på husvagn och placera den på däcket. Komplettera med en aktersnurra och roder. Hade tänkt använda ekipaget på älven. Har även sett gränsen 12x4 m. (Annars behövs visst skepparexamen m m.)
Bygglov har jag aldrig tänkt på då "båten" förankras ute i älven här och där. Men en basstation behövs nog. Räcker det med tillstånd av fastighetsägare med strandtomt, att få ligga där utanför på svaj?
Annons
Jag har haft en flotte med styrhytt. den hade en hel hop plåttunnor under sig och drevs med en liten utombordare.
Den har fraktat både döda älgar, byggnadsmateriel och festdeltagare. Jag hade inte väg till stugan på den tiden. Ev. tillstånd fanns inte i mitt huvud men då har jag ju stugan avsides.
Styrhytten tog jag bort med tiden för vinden tog flotten dit den ville då det blåste mycket.
Nu är den uppruttnad och borta och kvar finns bara drömmen om en ny.
Då utan plåttunnor och med plastpontoner.
Häromkring flyter det många bastu och grillpråmar och jag tvivlar på att någon funderar på ev. tillstånd förutom ankarplats.
Liten husbåt låter ju trevligt, men nog vill man väl ha möjlighet att sitta ute och grilla också.
Hej!

Enklast är att ringa till skatteverket och fråga direkt. Skriv upp svaren på dina frågor och namnet på den du pratar med. Det som sagts - det gäller.

Lycka till med byggeriet =)

/Sussi
Vi har en sådan flotte i Ljungby som går på Lagan-ån. Där kan man fika och umgås under tiden flotten flyter fram längs ån.
Och en bit utanför så är det en som har en liknande flotte som han byggt om till en bastu och som han hyr ut :)
Roliga saker.

Jag har för mig att flotten som flyter på laganån var tvungen att skaffa nåt tillstånd av nåt slag för att bedriva sin verksamhet
Hej Fajjer

[http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=756939,00.html?from=section
links1]

Råkade på denna artikel.
Så här kan en husbåt se ut

Vh
Ozzy
Birger! Såg en flotte med husvagn på Göta Kanal, såg läckert ut.

Husvagnen var en Cabby.
Med lite färg och våtrumsspackel så kan man få ihop det mesta. sedan är det tycke och smak som råder.
Man tager vad man haver sa Kajsa Varg, sas det.
Och kontakter i skatteverket.
Här är flotten som man ställer husvagnen på.

15 hkr. utombordare ger en fart på 7 knop. Det är bara 5 knop på Göta kanal. Så man får inte ha full gas.

www.husbatskompaniet.se/ - 5k

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem