Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Friggebod på flotte?

Friggebod på flotte?

Någon som har sett en sådan innan eller rentav har en sådan själv?
Det är farsan min som är intresserad av att snickra ihop en liten fikastuga att glida runt med på sjön, så jag kollade mest på skojs skull upp vilka regler som gäller.
Jag kom fram till att om en fritidsbåt är 12 x 4 meter eller mindre, så krävs ingen särskild utbildning, utan det är fritt fram att framföra utan något som helst t...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: «1 2

Men en husbåt får man väl inte glida runt med som en vanlig båt? Enligt länken från Skatteverket som Göcke skickade så såg jag bland annat följande under sammanfattningen:

"S.k. husbåtar kan under nedan angivna förutsättningar betraktas som byggnader vid fastighetstaxering. Bygglov, som måste ha beviljats, får inte avse kortare tid än fem år. Husbåten, som ska vara fast förankrad vid kaj eller liknande, ska vara avsedd för stadigvarande bruk på den plats bygglovet avser och vara konstruerad så att den endast svårligen kan flyttas till annan plats."

Visst, att betrakta en husbåt som en byggnad är ju en sak, men kan man på något sätt få sitt hemmabygge registrerat som just en båt så att man får åka runt med den ute på sjön? Vill ju inte förankra den permanent, utan ha den som en båt.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem