Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Bilbisiktning

Bilbisiktning

Att bilen ska på kontroll har jag inget emot, men ska det vara nödvändigt att kontrollbisiktiga bilen varje år? I alla fall dom som inte är äldre än 10 år.

Så pass hinner väl inte bilen att försämras på ett år. Man skriver ju ändå påpekande om man hitta något som är i farosonen.

Så varför denna eviga kontroll varje år??
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

På nya bilar kan saker o ting gå sönder under ett år.

En bekant till mig har en Volvo s60 som är av årsmodell 2004 hade bussningarna i framvagnen slitits ut på ett år.
Även de lite billigare nya bilarna har haft lite problem med framvagnen som t ex styrleder, spindelleder.

Men är det inte så att man bara behöver kontrollbesikta vartannat år om man har en ny bil?
Har för mig det.
Det stämmer, men det borde gälla längre än så. Jag tror det gäller 3 år??

Men sedan är det varje år.

Det finns ju varningslampor snart till allting. Så om något allvarligt går sönder får man ju en varning. Dessutom beror det ju på hur många mil man kör om året.

Kör man inte mer än 1000 mil så kan väl inte så mycket hända.
Thomas2
Är det inte på förslag om att intervallerna ska bli färre.
Jag läste det bestämt för några månader sedan.

Just därför att de flesta bilar i dag är små datorer och talar om innan något större haveri inträffar. "Egen tolkning"
Men det ska väl manglas ett tag innan det går i beslut.

Jag ska forska vidare på detta.
vill ju inte beläggas med felaktiga upplysningar.

Samtidigt, Thomas2 ,så visar sig framvagnen bli sämre i styrspindlarna, i varje fall mitt bilmärke.
Annons
ozzy!

Det finns ju färddator som tala om när det är dax att serva bilen,byta kamren o.s.v. Den skulle säkert kunna tala om när det är dax för kontroll oxå.

Det jag syfta på är ju privata bilar,inte yrkerstrafik,där behövs nog kontroll varje år:
Thomas2
Så här tror jag det var.
Bilprovningen gick ut med en information från pressansvarige, att de hinner inte med alla bokningar och åtgärda dem. Därför på förslag, att bilägaren själv skulle på eget ansvar besiktiga sin bil. OK även här inom ett år efter nybilstiden gått ut "tre år". År 4. Men besiktningstiden skulle bli mer flexibel för bilägaren.
Någonting så där.
Min tanke var då. Det skulle passa mej bra. för med en nia. måste jag alltid byta till vinterdäck innan besiktning.
Så en viss sanning med modifikation måste det ligga i det jag säger.
Ozzy!

Hoppas du har rätt! Det är på tiden att man själv kan avgöra om bilen behöver en kontroll.
Jag besiktade en av mina bilar idag!
Mazdan, den gick igenom.
Visserligen var det andra försöket men nu är den

Veteranbilar som är äldre än 30 år har besiktning varannat år.

Gäller tyvärr inte lastbilar som måste in varje år.

Bilar som är födda före 1950 är besiktningsbefriade.
Sån vill jag ha.
Thomas2
Men ändå inom stipulerad tid. Obs!
Flextiden är väl tre månader eller hur?

Trottoarkanterna är väldigt höga då jag ska köra in till min förort i jkpg. Varför framvagnen allt påfrestas hårt.
Styrlederna tar fort stryk.

Jag ser att stavningskontrollen särar på ord som man sätter samman. Så de är inget att lita på. Bättre då att den automatiskt skriver en Versal vid ny mening efter Punkt....
Precis som i Word.
patrikke
Jag vill ha en Hanomag 1938 med ekstomme och vinröd läderklädsel
patrikke!

Jag trodde att ju äldre en bil var ju sämre skick?? Men så är det kanske inte.

Men jag håller med dig. Tänk en 50-talare amerikanare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem