Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Cykelhjul?

Cykelhjul?

Har nyss bytt bil och blev glatt överrskad! I stället för reservhjul låg ett litet ynkligt nödhjul! Tänk vad skojigt det måste vara att få punktering långt borta och på en helg när inga verkstäder är öppna? Få köra kanske flera tiotals mil med en snedbelastad bil och med reducerad hastighet. Det stod 80 km/tim på "hjulet". Alla andra kör 110-120 på motorväg,men själv köra i 80! En bromskloss blir man och en trafikfara med alla omkörningar.Nästan alla bilar i dag har väl den utrustningen. T ex BMW lär inte ens ha det utan en liten pump och något lagningsmedel på flaska. Får aldrig konstruktörerna punktering? Men dom ringer väl efter en annan bil. Orsaken till detta fantastiska fenomen sägs vara platsbesparande (Opels utrustningslista)! Vad är det för plats som sparats in? För att få ett plant golv i bagagerummet har man lagt en förhöjning av plast under hjulet! Verkligen platsbesparande! Tar man bort denna plastgrej och lägger dit ett riktigt hjul så visar det sig att det ser exakt ut som tidigare och inte är det mindre plats heller!( Jag har gjort det,kostade 1700;-,men hade kostat 500:- som extra utrustning när bilen var ny!) Om man tänker på motiveringen: Platsbesparande, så är det en klar lögn! Undrar om det finns mer liknande motiveringar för andra undermåliga detaljer på bilarna?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Tydligen allt för att få sälja Kul Inlägg!
Tack! Roligt att kunna glädja nå`n!
Reservhjul finns väl knappast något som heter?
Nödhjulet följer med för att du över huvud taget ska kunna ta dig vidare. För det är farligare att stå stillastående på en motorväg/motortrafikled än att inte kunna ta sig någonstans.

Nödhjulet är inte till för att du ska kunna fullfälja din resa, utan för att du ska kunna ta dig till närmaste verkstad för att få felet åtgärdat.

Jag vet inte när du tog körkort, om du gjorde det nygligen och sov under dom körlektionerna då detta förklarades, eller om du tog körkortet på 50-talet då det räckte att köra 150 meter på en parkeringsplats för att få körkortet godkänt?
Annons
Det spelar väl ingen roll när man tog körkort om bilen har riktigt reservhjul eller ett litet cykelhjul..? I min bil ligger det ett riktigt reservhjul,jag vill inte leta efter en öppen verkstad 30 mil hemifrån en lördageftermiddag..
Fajjer det är möjligt att det räckte med 150 m på en parkeringsplats på 50-talet men när jag tog körkort 1961 fick man minsann köra en rejäl sträcka i stan med både " start i backe" och " fickparkering" Dessutom hade vi både skriftligt och teoretiskt prov. Hur är det idag tro? I övrigt håller jag med dig Fajjer om reservhjulet.
hviktor du är allt en liten " fartdåre du"Jag som trodde att vi pensionärer tog det lugnt i trafiken. Och man behöver inte köra i 110 om det står så på skylten. Lägre hastighet är tillåten. Må gott och kör försiktigt alla.
bocarlsson: Troligtvis så var det väl liknande även på 50-talet. Jag ville bara överdriva lite för att få fram lite säkerhetstänkande. :P

Det är säkrare att köra runt med ett nödhjul i 80 km/h och vara väl medveten om bilens försämrade köregenskaper, än att slänga på ett reservhjul och tro att man kan köra runt precis som ingenting har hänt.

För precis så är det. Bilen får försämrade köregenskaper av att köras runt med ett reservhjul också.
Ett reservhjul skulle utan tvekan ha bättre väggrepp än dom övriga tre däcken, på gund av minde slitage på detta däck. Bilen kommer att få konstiga och oförutsägbara köregenskaper som ni inte är vana vid.
Kan Fajjer vara bilhandlare tro? Eftersom det blev en så våldsam reaktion! Jag blir anklagad för att sova under lektionerna i körskolan! Ska det vara så noga när jag tog körkort så var det i början på 60-talet. Tidigare hade jag tagit körkort för motorcykel och det var på 50-talet.Båda gångerna kördes det betydligt längre än 150 m och inte på en parkeringsplats! Har Fajjer egna måttstockar eller sov han vid uppmätningen? Men av åldern att döma så vet du nog inget om hur det var på 50- eller 60-talet.

bocarlsson: Nej, jag vet att man inte behöver köra i 110 även om det är tillåtet, men jag har för mig att om man följer trafikrythmen är man mindre i vägen? Fartdåre? Nej, inte jag.
Om ovanstående svar låter grinigt är det fel. Ska nog tas med en del humor. Det kan vara roligt att skriva lite elakt ibland. Om någon tar illa upp,så FÖRLÅT!
För min del så kör jag hellre 110 med ett nytt däck och tre begagnade än 80 med nödhjulet.

Kolla även rullomkretsen på nödhjulet.
Jämför den med hjulen på bilen.
Stämmer inte va?

Hur mår då differentialen av att ha ett sådant hjul på?
Det snurrar mer på ena sidan än den andra.

Åka till skroten och skaffa ett "riktigt" hjul till bilen som överrensstämmer med de övriga hjulen tycker jag vore det bästa.

Detta är min åsikt och det kan ingen ändra på.
Man kan faktiskt få böter (500kr) om man grovt underskrider gällande hastighet. ..har jag hört

/Zap

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem