Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Cykelhjul?

Cykelhjul?

Har nyss bytt bil och blev glatt överrskad! I stället för reservhjul låg ett litet ynkligt nödhjul! Tänk vad skojigt det måste vara att få punktering långt borta och på en helg när inga verkstäder är öppna? Få köra kanske flera tiotals mil med en snedbelastad bil och med reducerad hastighet. Det stod 80 km/tim på "hjulet". Alla andra kör 110-120 på motorväg,men själv köra i 80...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Hur mycket är grovt?
En sak som man funderar på själv när man kör på mototorväg, finns det ingen fil för pensionärer? När man blir äldre så tror jag inte att reaktionsförmågan ligger på topp, o vi är många mellan 65-85 som är ute efter vägarna!
ta den gammla gammla riksvägarna så slipper ni tegelstenen på gaspedalen.
Vi har en slummrande idyll som vi bara swichar förbi.
Annons
Igår kväll swichade en sån där BMV-sak förbi i 120 på en 70-väg!
Åka bmw med ordentlig väghållning i 120 eller opel i 70 kanske är samma sak.
Tyvärr är det mänskliga inte lika bra.

Sedan är det lite så att bmw har en stämpel på sig.
Bmw=fartdåre.
Porsche=fartdåre.
Opel=gubbe i keps.

Hoppas ingen tar illa upp nu, men hur många av er som är lite äldre har en opel?
om varandra itrafiken
Jag har Opel! Men å andra sidan har jag nästan alltid haft Opel. Dom är ju billigare än en del andra; BMV och Porsche och sånt...... Man kommer upp i högsta tillåtna hastighet även om det inte kostar 1/4 miljon! Och... dom är inte SÅ dåliga.... ??
Åsikterna är många men jag måste säga att jag föredrar det s.k cykelhjulet. Har haft det i fyra år och haft två punkteringar. Betydligt lättare och smidigare att byta på en ex. mörk, regnig väg, man lyfter det lätt med ena handen och inpassningn går väldigt smidigt.Jämför det med det tunga klumpiga däck man hae förut. Dessutom är det ju inte meningen at man ska köra några längre sträckor utan uppsöka verkstad snarast även om det går att köra det man behöver.Ma kan ju ta det en aning försiktigare. Mig veterligen så är gränsen 30 km på motorväg.
Vill bara tillägga att jag har an Ford Focus FFV 04. (Etanol) Årets miljöbil. Sen kan man alltid diskutera etanol hit och dit men den fungerar bra.
En historia ur verkligheten.
I slutet på 70-talet fick jag en däcksexplosion på motorvägen mellan Stockholm och Södertälje. Fram med reservhjulet, men det visade sig vara tomt. Så det var bara att börja knalla iväg till närmaste mack för att fylla på. Den låg ca 4 Km bort, men som tur var, efter ca halva sträckan, stannade en vänlig man och erbjöd skjuts både fram och tillbaka. Så det hela löste sig till slut.
Sens moral: Det spelar ingen roll vilken typ av reservhjul man har, om det inte innehåller någon luft. (Numera kollar jag reserven en gång per år)
Bobbo Slacke
bocarlsson: På tal om vikt så var jag ute med vågen idag för att kolla om det var så stor skillnad på "cykelhjulet" och det riktiga.
Cykelhjulet vägde 11 kg och det andra knappt 16, bara 5 kg skillnad.Med mina "övermänskliga" krafter tycker jag det går bra med ett riktigt reservhjul.

Något som är svårare är att få loss bultarna om man varit på en verkstad med deras knackande mutterdragare. Ibland behövs både förlängningar på nyckelhandtaget och en del fula ord för att få loss hjulet. Fula ord hjälper. Tror jag.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem