Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Plocka hjortron - god tillgång

Plocka hjortron - god tillgång

Hjortrontillgången ser ut att bli bra i år i Södra Lappland, Lappstockholmsområdet.

Om en vecka finns det hur mycket som helst i varje fall om du orkar gå ett par kilometer från vägen.

Varm hjortronsylt och Glass - en höjdare men förbjudet för en LCHF-are, (om man inte syndar). Man kan ju minska sockret i sylten så kanske det kan accepteras.

(Missade symbolen i förra inlägget)
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag såg det då jag åkte från stugan i söndags. Blir till att plocka då jag åker upp igen efter regnandet i slutet av veckan.
Vad heter bären som växer vilt på Gotland? Dom växer bara där. Dom går inte att frakta med sig och odla någon annanstans, dom växer bara vilt hur mycket man än vill. Skitgod sylt som jag åt.. :P Hjortron var rena massproducerade Lidl-sylten i jämförelse.. :P
Varför blanda in Gotland?
Lidl kommer aldrig i kontakt med riktig hjortronsylt.
Fajjer - vänd dina blicka norrut så får du kontakt med riktiga bär!
Hur långt norrut har du varit?
Norrland börjar vid Dalälven och det finns mycket norröver.

Varför inte en tur på en led i fjällen?
Tärnabyfjällen.
[ www.acc.umu.se/~sara/webbdesign1/Etapper6.html ]

Välkommen!
Annons
Fajjer

Bären på Gotland heter psalmbär och som du säger den sylten är skitgod.
En blandning mellan hallon/blåbär och björnbär, men ändå inte samma. Synd bara att det är så besvärligt att ta sig dit.

Var själv för ett par dagar sedan i södra Lapppland/Jämtland och där fanns det inte alls mycket hjortron.
Tillgången på bär är väl som alltid mer eller mindre, lokala variationer. På Stöttingfjället verkar det vara gynnsamt. Hört de som plockat 7 kg på 2 timmar och det är inte illa.
Psalmbär har jag aldrig hört talas om. Får kolla via Google.
Blåhallon (Psalmbär) är nog goda.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucae.html
Ta även en tur på Smålands myrar. Där kan man också hitta hjortron. Inte så rikt som i Norrland Men ändock så kan man plocka i hop till en syltburk om man har tur.

Småländsk ostkaka med inhemska hjortron är en
delikatess.

Blåhallon har jag plockat och ätit direkt från vinddrivna buskar på västkusten. mycket saftiga och goda, men de ska vara ordentligt mogna.

hustomten Ozzy
Hoho
Tack för tipset ozzy.

Har aldrig sett ett hjortron i Småland. Hur hitta man dom?? Där i mot kan man hitta rikligt med slånbär åtminstone i östra Småland. Det blir fin saft.
Thomas2 , ute på myrarna kan du hitta dem.
även här i Östergötland så finns det hjortron.

Ett tips, är att leta efter plattser (myrar) via gamla generalstabskartor.
där gamla stigar kan finnas utritade, sådana som idag är glömda.
Det tråkiga är bara att dessa kartor kasstas på brasan som för gamla.
men ger ofta en vink till var folk rörde sig förr.
Ok

Det blir att börja leta då. Jag trodde att dom inte fans. Hör aldrig att någon Smålänning varit och plockat hjortron.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem