Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Plocka hjortron - god tillgång

Plocka hjortron - god tillgång

Hjortrontillgången ser ut att bli bra i år i Södra Lappland, Lappstockholmsområdet.

Om en vecka finns det hur mycket som helst i varje fall om du orkar gå ett par kilometer från vägen.

Varm hjortronsylt och Glass - en höjdare men förbjudet för en LCHF-are, (om man inte syndar). Man kan ju minska sockret i sylten så kanske det kan accepteras.

(Missade symbolen i förra inlägget)
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

Thomas2 , det är som med svamp ställen, man talar inte om var exakt man hittar dem. om ytan är mindre som de är nere hos oss
Ett bra år kan man även hitta hjortron vid västra viken av Axamosjön norr om flygfältet. Ett 200 kvadratmeter stort område. Betståndet består inte av fler än några tuvor, men de finns ändock. Annars har vi Högmossen vid Ryd vid Halmstadsvägen uppför backarna väster om.
och så Dumme mosse väster om Jkpg. Men där är de mer sällsynta. Men där finns istället tranbär.

Hustomten
Ozzy
PerAsk: Tack så mycket, psalmbär var det dom hette ja! Jag hade glömt vad bären hette. Jag köpte en burk i Vadstena förra året på någon marknad, så jag behöve inte ta mig ända till Gotland. Men våfflorna och plättarna blev betydligt godare..

Birger: Jag begöver inte vända blicken så långt upp som till Norrland om jag vill få tag i hjortron. Det kan jag plocka hemma i min egen hemstad Linköping.. Väldigt ovanligt här, men det finns en skog i Linköping som heter Rydskogen, där växer det hjortron på ett ställe som jag vet.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem