Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Surströmming?

Surströmming?

Jag köpte en burk för skojs skull, men jag har aldrig vare sig smakat eller luktat på surströmming innan. Någon som har erfarenhet?

Jag brukar inte ha problem med sådant som stinker, så det ska väl inte vara någon fara med surströmming heller i så fall? Jag har hört att surströmming smakar mest salt, men det tycker jag att matjesill också gör, så är det nåt liknande i smaken?

Konservburken ser aningen överjäst ut, så jag vågar inte ens öppna den. Funderar på att slänga ner den till grannens altan två våningar under mig och skjuta några pilar på den med luftgeväret tills trycket har gått ur ordentligt innan jag vågar ta upp burken till mig igen..
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Släng skiten å köp lite oliver me paprikafyllning å lite fetaost samt lite god lufttorkad skinka å lite andra saker som du tycker e gott å fixa en sallad samt glöm inte vinet så har du en lyckad kväll.
Öppna burken under vatten i en hink el. dyl, om du inte har en sjö i närheten, då riskerar du inte att det sprutar. Skölj gobitarna så slipper du mycket av lukten. Sedan smakar det mycket bättre än det luktar.
Mandelpotäter och tunnbröd till, och mycket lök förståss
Smaklig måltid
Om du inte vill städa rummet du hade tänkt öppna den i
så öppna den under vatten och skölj den efteråt med sockerdricka
duka fram den med färsk mandelpotatis skivad lök ,äkta smör och tunnbröd
njut av denna "godsmakande strömming.
ps.T.O.M "fina damer" tål den då.
ds . dagen efter kan du skjuta ärtor med den fullsmäckade magen.
Annons
Gräddfil eller creme frech blir också bra till
låter du den vara så exploderar den av sig självt i solvärmen. men då vill du inte vara kvar i lägenheten.

jag har erfarenhet, av ett antal skyltföster staplade från golv till tak, som exploderade under helgstängningen. måndagmorgonen fick jag skvabba upp allt för hand, jag lovar att jag har näsa för surströmming nu.

går flera kilometer omväg från dylika fester.

men det är riktigt att de mest smakar salt
hade en jobbarkompis som öppnade en burk med surströmming i fikarummet å de spred sig i hela fabriken med hjälp av fläktarna så jag har fått avsmak av bara lukten.
Surströmmingen är salt! Lukten när man öppnar den är syrlig, därav namnet surströmming. Mitt favorittillbehör är att man blandar ner Kalles kaviar o lök efter smak i vispad grädde, det bli en härlig kall sås till det hela ,o grädden skonar magen mot framför allt snapsen som måste till.

Smaklig måltid!
Ställ dej på balkongen eller så. då får dina grannar en doft av det goda.
Öppna hur som helst burken ute.
Som sagt. smaken doftar inte.
svenkalle;
glöm inte en väl avkyld pilsner. snaps ska det inte vara i detta fall.
Den hörer kräftorna till.
ozzy
Ozzy
Snaps går nog till nästan vad som helst om man vill ha en. Tror dock inte på en till Blupping,palt och pannkakor.
svenkalle
Nej. man får inte förta smaken. då kan man lika väl äta
sos om du vet vad det betyder.
"Smör ost o sill"
Det var vad man måste beställa in förr för att få den där åtråvärda nubben.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem