Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Blir ni lurade?

Blir ni lurade?

Nu på sista tiden så verkar det som om att affärerna lägger in som system att skriva en varas pris på prislappen och sedan lägga till flera kronor i kassan.

Jag tror att det inte varit en enda gång som jag inte fått säga till i kassan de senaste 3 veckorna.

Antingen så är prismärkningen fel eller så får man för lite tillbaka i växelpengar.

Senast igår var det avfettning på odal som det var 12 kronor högre pris på och före det var det motorsågsbensin på ok som hade ca 20 kronor förhöjt pris mot för vad som var angivet.

Nä, men ojdå får man alltför oftast till svar när man påpekar felet.

På semestern var vi till kolmården och skulle gå in där.
240 kronor per vuxen och ungarna hade gratis inträde via ett presentkort.
Det blir 580 kronor säger kassörskan.
Vi rättar då henne och säger 480 och får tillbaka: ojdå!
Vi ger henne en femhundring och får skriva på ett kvitto för att hon slagit in fel från början, sedan väntar vi på växelpengen.
Nä, men den har ni fått!
Det har vi inte säger vi och det är en lååång kö bakom oss.
Till slut får vi även den tillbaka.

Varför har det blivit så här, eller har det alltid varit så här och jag inte har märkt det?


Se även min tråd om sjukreseenhetens fusk!
Det är samma där.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Hmm?
Kan de va så att du haft otur eller handlat i affärer där det varit lite si å så med uppdateringen av priser? Skulle inte förvåna mig om det stod en ungdom bakom disken när du skulle in på kolmården. kan ju oxå varit så att dom ändrat priserna eller? Här nere i skåne har jag inte varit med om något som du beskriver å jag kollar noga priser å kvitton.
Nädå inga prisändringar var på g.
Ska nog börja med miniräknare när jag handlar.
Äsch, när det gäller matvarubutiker så vill dom att det ska bli rätt. Dom i kassan skiter väl fullständigt om dom lyckas norpa åt sig några kronor extra till företaget, för det tjänar dom ändå inte på.

Ja handlade på ICA med scanner för ett tag sen. Jag hade kollat priset på två varor och sen glömt knappa bort det ifrån handscannern när jag skulle betala. Kärringen i kassan blev skittjurig, trota att missen snarare hade gynnat dom egentligen, då jag slagit in varor som jag inte ens hade med mig till kassan. :P
Annons
Jag tror nog ändå att kassörskan roffar åt sig av lite överskott.

Det har frugan råkat ut för på willys i sandviken.
En hundring.
Ett annat exempel idag:
Köpte en bärbar dator åt en bekant.

Säljaren frågar då om jag vill teckna ett trådlöst bredband och få datorn billigare.
Plus att de första 6 månaderna var gratis, fram till nyår.
Sedan kostade det 189+200 kronor per månad i 24 månader.
Priset jag skulle betala för datorn i butik då var 1495:-

Totala priset med abbonemang skulle bli 389X24+1495=10831:-!
Datorn kostade ungefär halva priset nu utan abbonemanget.

Säljaren påstår alltså att datorn blir billigare med abbonemanget fast den i själva verket då kostar ungefär det dubbla.

Visst jag skulle få trådlöst bredband för 189 månaden, men inte blev datorn billigare.

Hoppas jag får sälja någonting till en sådan säljare så jag kan ge igen lite grann
Så var det dags igen.
Skickade in frugan på micro i Valbo.
Hon skulle köpa olja till bilen.

Det stod ett pris på hyllan och när hon skulle betala så hade de höjt det med 100:-.

Hyllpriset gällde inte!

Hon ringde då och frågade om hon skulle köpa den ändå men jag sade åt henne att inte göra det.
Hyllpriset är det som gäller, i annat fall fuska dom. Scanna det man köper???
Var tjäna det till,man får ju plocka upp varorna i alla fall. Jag blir alltid kollad!!

Vad det nu kan beror på???
Thomas2!

Ha,ha! Alltid kollad. Med mig är det tvärtom. Blir aldrig kollad. För jag har aldrig provat att scanna.

Jag tror inte på den grejen att scanna. Den inbjuder ju till att snatta. Om man blir kollad så säger man bara förlåt mig. Jag är så gammal.

Det räcker med det som stjäls idag. Ofantliga summor.

Dom anställda på H&M måste visst visa upp sig för chefen ,så dom inte har
flera BH och 5 par trosor på sig, innan dom går hem.

Jag tycker att man flyter snabbare genom kassan när man handlar med scanner då man oftast inte behöver lägga upp varorna. Jag hatar att stå i en lång kö med en massa gamla kärringar med fyllda varuvagnar som plockar upp en vara åt gången med bara en hand eftersom att dom håller handväskan i den andra.

Man blir kollad oftare om man har gjort något fel nån gång. Knappat in en vara fel eller liknande. Annars så är det en slumpdetektor som är avgörande för om det ska bli en avstämning eller ej. Du kanske inte har så så tur med slumpen helt enkelt.
leiake: Saken är ju den att om du blir påkommen en gång, så registreras du i databasen som en person som har gjort fel. Då ökar sannolikheten flera gånger om att du måste visa upp dina varor när du handlar andra gånger. Om du gjort flera fel under en viss period så kan det bli så att du varenda gång du handlar måste visa upp dina varor.

Det är sant att man inte åker dit om man knappat in någon eller några enstaka varor fel. Men om det är uppenbart att det är fusk så kan man allt åka dit. Har läst i Corren flera gånger om folk som blivit polisanmälda för handscannersnatteri.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem