Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bli nämndeman

Bli nämndeman

I anslutning till Arbogamålet så kollade jag vad denna utnämning innebär.

Jag har i hela mitt liv trott att dom var juridiskt utbildade. Icke! Vanliga "Svenssons". Ofattbart. Visserligen med sunt förnuft. Men det har ju dom flesta av oss.

Har själv varit i olika Tingsrätter. En gång i Broby där "jigsaw" bor. Men där var dom snälla. Väldigt snälla!!He,he!!

Vad som har förvånat mig i alla tingsrätter. Nämndemännen satt och sov.
Men nu fattar jag. Denna utnämning är ett extrajobb.

Klicka i hö. spalt. Bli nämndeman.

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____848.aspx
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Leiake

Det har alltid varit så,hur skulle det se ut om alla var jurid. utbildade. Rättlös vore ordet för dom anklagade.
Nämndeman är inget extrajobb det är ett politiskt uppdrag. Jag har själv varit nämndeman i tio år men slutat då jag inte tycker man skall sitta på uppdrag för länge. Tänk om alla politiker kunde resonera så.
Viltor

En nämdeman ska väl vara opartiskt i ett mål. Är dom det? Eller påverkas dom för mycket av domaren när dom ska ta ställning??
Annons
Viktor!!

Ha,ha!! Vad passande i denna tråd. Du är som beställd.

Då kan du bekräfta mitt påstående att det är ett sömnigt jobb. Eller..??
När man som åtalad ser nämdemännen sitta och sova. Blir man minst sagt
förbryllad.

Men jag har förståelse för detta. Det måste bli tjatigt att höra samma lögner
år ut och år in.
Det måste vara svårt att förbli helt opartisk med allt som står i tidningarna.

Arbogatyskan är nog skyldig i var mans ögon, även om hon skulle råka vara helt oskyldig.
pluppen !

Troligen är det narkotika med i bilden. Hos bägge parter.

Om någon kommer in genom dörren så kommer jag väl ihåg hur denna människa såg ut. Hon är visst 23 år. Minnesförlust. Osannolikt i ett nyktert
tillstånd.
Jo, visst blir man sömnig allra helst på tråkiga advokater med långa utläggningar. Har man dessutom ett rörligt ordinarie jobb så kan det vara svårt att sitta still och lyssna en hel dag.
Man försöker vara så opartisk som möjligt men visst blir man påverkad av rättens ordförande (domaren) han/hon har ju den juridiska kompetensen och har väl i uppdrag att styra domen efter lagboken. Det är i skuldfrågan som nämndemännnen i första hand kan påverka, påföljden (straffet) går efter lagboken och praxis och är svår för nämndemännen att påverka. Sunt förnuft och empati är de bästa egenskaperna hos en "vaken" nämndeman.
Viktor!

Ärlighet varar längst. Det var det bästa inlägg jag har sett på IS.

Tack!!
Tack för det leiake!
Ärlighet är också en bra egenskap för en nämndeman.
Pluppen. Jag har aldrig suttit i förhandling som varit omskriven tidigare. Det har varit mest misshandel och narkotikabrott som jag medverkat i men visst, det är klart att nämndemän och domare blir påverkade av vad som står i tidningar. Vi är alla människor och därmed påverkbara. Det gäller att bortse från skriverier och försöka vara så opartisk som möjligt. Inte så lätt alltid kan jag tänka mig.
Minesförlust kan man ha fast man är ung.
Det har jag fått efter en utbränning.
Dock så lider jag inte av det , men alla andra verkar ha problem med att jag är lite glömsk, hehe.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem