Tisdag 14 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skoldebatten

Skoldebatten

Skoldebatt på tapeten igen
Vad tycker Du?
Åsikterna är delade, det beror på vem man frågar, ung eller gammal. Svaret präglas av åldern.

Det här Forumet speglar ju samhället. Vi representerar ju de flesta åldrar.

Om vi börjar med frågan:
Mössa av eller mössa på.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Det brukar vara vanligt att man ta av sig mössan inomhus. Så jag håller nog på att mössan ska vara av även i klassrummen.

Finns ingen anledning att ha mössan på under lektion, om det inte är allt för kallt inomhus.
OK, ett helt annat inlägg men ändå relaterat.

Hörde på P1 för ett tag sedan ett program som gick till botten med Jan Björklunds undersökningar om att den svenska skolan var i ett sånt risigt skick. Det visade sig att den undersökning han stödde sig på var undermålig. Övriga undersökningar (och det var ett flertal, oecd bland annat) visade att svenska skolan faktiskt inte mådde så illa.

Kan man verkligen ljuga på det enorma sättet som han har gjort?

Han kröp till korset i programmet och sa:
"Jag får nog gå tillbaka och kolla mina källor"

Så nu ändras något som kanske inte är så illa ändå.

If it ain't broke, donn't fix it!
finns det nagon anledning att ta av mossan inomhus? det hela handlar ju om mode och bristande forstaelse mellan generationerna.

det vore mer intressant att fa reda pa skolans egentliga uppgift.

ar mer kunskap onskvart eller behover vi mer kreativa individer?

jag ar av asikten att ju mer kunskap en individ har desto mer fastnar hon i denna kunskap och har svart att tanka bortom denna.

alltsa mer psykologi, filosofi och humanism pa schemat och mindre fokus pa kunskap ar vad skolan maste tillfora i framtiden.

var nuvarande skolminister ar ett resultat av taylorism (gamla industriella modeller) & en katastrof for var framtid.

som sagt lat eleverna ha mossan pa!
Annons
Så länge mössan inte stör någon så kan den väl vara på?
Hur blir det annars med de som har slöja?
Annat är det med de som har hörlurar i öronen och lyssnar på musik under lektionerna.
Dem vill inte då jag betala skatt för.
Jag vill tro att de som har mössan på ”Mode” det är de som låter sina mobiler och Mp3 spelare vara i gång under lektionstid. Ska just de ungdomarna spegla framtidens samhälle. Är det trenden som ska ligga till grund för alla andra elever som vill studera i en lugn skolmiljö.

Låt då de elever som vill och kommer att bli de blivande styrande i landet få studera i friskolorna eller ”elitklass” och höj deras standard. Men risken blir väl att den ”breda” skolan blir ghetton med inbyggd kriminalitet precis som i USA och segregationen blir ett faktum.

Vem som sedan ska ha största ansvaret för uppfostran av eleven. Förälder eller skolan, det blir väl nästa följdfråga. Föräldrarna orkar inte i dag ta tag i sina barn och ”uppfostra” dem i dag. Vem vågar påstå att de framöver ska orka med detta bättre. Stressen i arbetslivet blir ju bara större och utslagningen ett faktum. Allt är en enda stor rundgång tycker jag.
Det är tufft att vara elev i dag,jag hör det av mina barnbarn. Man ställer mycket stora krav på eleverna. En stor del klara inte av detta,medicin användning ökar i bland ungdomar,huvudvärk,sömnsvårigheter.

Ska vi nu följa Kinas "skolterror" så vet jag inte var det ska sluta . Jag tro att man måste lugnar ner tempot en aning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=821064
Jag minns från min skoltid att vissa lärare hade en inbyggd auktoritet. Man var t.om. rädd för vissa av dom. Under deras lektioner var det knäpptyst i
lärosalen. Jag skulle inte ens komma på tanken att sitta med en yllemössa neddragen över öronen, när denna lärare tittade på mig.

När läraren vid nästa lektion saknade denna förmåga. Då var det rena kaoset. Kan det vara så idag oxå. Vissa är olämpliga att utbilda ynglingar.

För det är väl pojkar i avgångsklasserna vi talar om.
Ozzy; Håller med dig i mångt och mycket.
Såg igår kväll (31/8) programmet "Vikarien" på SVT 1. Mycket bra. Där framkom, som jag upplever det, att det som saknas hos ungdomarna är brist på respekt och hänsyn. Som det verkade i programmet så var eleverna inget annat än fbt slöa och arbetsovilliga med några få undantag. Dessa intresserade elever hade inte en sportmössa att kunna lära något på lektionen, och detta på grund av ohyfsade kompisar med både mössa och jacka. Nej mer diciplin i skolan. Det tjänar hela samhället på.
Det är nog så Sture! Lite mer diciplin skadade inte. Då blir det lättare att arbeta i skolan om eleverna får lite mer lungn och ro.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem