Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skoldebatten

Skoldebatten

Skoldebatt på tapeten igen
Vad tycker Du?
Åsikterna är delade, det beror på vem man frågar, ung eller gammal. Svaret präglas av åldern.

Det här Forumet speglar ju samhället. Vi representerar ju de flesta åldrar.

Om vi börjar med frågan:
Mössa av eller mössa på.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Vad som saknas är ett "Perpetuum Mobile" En evighetsmaskin som drar skolan in i framtidssamhället
Någon helt oslagbar ide för hur hela skolekvationen ska lösas. Något som inte kan ifrågasättas.

I den maskinen, handlar det om respekt både för elever och lärare. Det ska till en samverkan över gränserna som det talas så vackert om i dag.

Jag har ett barnbarn som kommer att möta det nya samhället. Och fram till dess hon börjar skolan bör allt detta som i dag bromsar "systemet" vara löst. Annars har våra barn inget bärande samhälle att växa upp i.

Och detta med ett tredje världskrig som hägrar och stormar som aldrig sett sin like. Då får de det verkligen tufft.
Mitt 15-åriga barnbarn (flicka) tycker det är pest och pina i skolan. Hon går nu sista året i grundskolan och hoppas komma in på medialinjen i höst. Problemet - som hon berättar för mig - är den totala bristen på hyfs av många klasskamrater, alltför många lärares alltför slappa attityd mot bråkstakar, lärare som inte kan "lära ut" det ämne som de svarar för, föräldrar som "inte bryr sig" och låter allt gå "vind för våg" och att allt fortgår utan tydliga gränser för vad som är rätt och fel.
Jag är bekymrad över den "flumskola" vi har idag och den kravlösa attityden. Vill/eller känner en elev inte för att delta i arbetet, tja då får hon/han gå ut och göra som hon/han vill.
Men det viktigaste är nog i alla fall föräldrarna och deras engagemang. Bryr man sig inte om sina barn längre? Är tiden för knapp för att hinna med att ta ansvar som förälder? En tonåring har det jobbigt både med sin kropp som förändras och kraven i skolan. Och finns det då ingen som ställer krav och lyssnar på den unga människan, så brakar det hela åt fel håll och framtida problem kommer som ett brev på posten.
Jag är bekymrad - är Du?
Ja Estrid, det är jag. Har försökt visat det med mina två inlägg.

Det där med skoluniform, skulle det kunna vara en katalysator som får alla elever att framstå att ingen är förmer än någon annan. Då kanske grupptrycket skulle försvinna och lärarna skulle ges större respekt på sina lektioner. Frankrike och England har ju det. Vet ej om deras skolor är bättre än våra. men de kan knappast vara sämre.

Om nu våra elever "vissa av dem" har så svårt att lära teori, kanske skulle varvat med mer praktisk pedagogik vara en lösning. Det verkar som de elever som har svårt att "platsa" hellre tar till nävarna när det gäller. Bättre att förekomma än förekommas. Bemöta dem på deras egen planhalva liksom.

Om inte föräldrarna orkar med sina barn i dag,
Nu menat jag de hårt förvärvsarbetande föräldrarna som redan i dag har jämt sjå med att behålla sitt jobb.
Varför ska man tro att de har mer tid för sina barn framledes.

Vårt land är ju helt klart uppdelat i olika socialgrupper
De gränserna måste inom skolväsendet suddas ut.

Det är mycket som behöver göras och ses över rent politiskt. Hoppas det har startat nu med den här debatten i media
Annons
Du pekar pa en sak som inte loses med disciplin; att studenterna ar olika med olika forutsattningar och kvalitet. Att forsoka fa alla att lasa samma amnen med samma metoder kan inte annat an misslyckas! Det gjorde det aven forr men da gomde man problemen i sarskolor och ungdomsvardsanstalter.

Dagens skola maste anpassas for olika elevers forutsattningar och som jag skrev tidigare sa maste det in mer av amnen som skapar forstaelse for var omvard och som bygger skapande och kreativa individer!
Jag tror att de elever som i dag är svårplacerade av olika anledningar i ett klassrum skulle få tillgång till mer skapande utbildning och få utlopp för sin kreativitet.
Det är de som i dag ger sig på "döda" ting i samhället. Skriver grafitti på väggar och vägtunnlar. Det är de som måste stimuleras genom mer praktisk undervisning.

"Eliten" De måste få tillfälle till läsro, de är ämnade till ledande ställningar i framtiden.
Men en teoretiker med tummen mitt i handen, den har ju sina begränsningar förstås.

Alltså som Du säger, skolan måste anpassas efter dagens samhälle och mer på individen.
Men här behövs en rejäl uppgradering av läraryrket.
Det var Rimbaud som skrev;

Två ting härskar i Världen.
"Ordning & Oordning

http://www.bakhall.com/rimbaud.html

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem