Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

SMS är inget för pensionärer

SMS är inget för pensionärer

Ha,ha!!

På förkommen anledning har jag insett detta. Jag kan sms:a men det tar tid.Om jag skall skicka ett SMS på 30 ord till Alingsås så går det fortare att ta tåget. (30 min.)

Jag är medlem på ett sådant där gratis sms. Men då måste man ju sitta vid datorn och sms:en räcker ju inte i evighet.

Finns det någon över 60 år som tycker SMS är smidigt och lätt?? Det är ju
enklare att ringa.
Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

leiake
smsa till patrikke å jigsaw? Du klarade ju å smsa till mig ju. Inte så långt sms kanske men dock ett svar. Hade vatt kul med kontakt ang ditt tidigare liv i Lönsboda å Göinge. Men jag vill ha ditt medgivande innan jag ringer eller skriver. Jag är inte så gammal som många av er på IS men läs manualen på mobilen eller lär er av era barn/barnbarn å skriva sms med T9 möe enklare än å kladda med alla tangenterna.
jigsaw

Att smsa kanske inte bara beror på klumpiga händer. Kanske det är segt med plånboken??
Hmm vadå segt med plånboken? Handlar det om pengar så visst har man samma operatör så brukar de va billigare å ringa eftersom man bara betalar öppningsavgiften. Nä jag tror de handlar om att man vill inte lära å då kan man inte lära heller. Nu var jag hård kanske i mitt uttalande men hård får man vara mot dom hårda (leiake).
Annons
jigsaw!

Jag vill inte lära mig att SMS:a. Snällt av dig att erbjuda hjälp. Men vi skall nog inte överdriva vår gemenskap med andra medel än genom IS Forum.

Jag har ju gratis SMS genom datorn. Jag klarar mig. Tro mig!!

Mina yngre dagar i Lönsboda var inte så glamorösa. Jag städade och sålde varm korv i Folkets Hus.(Nu Granada har jag sett)

Däremellan var jag skrothandlare. Snacka om "skitjobb". Bilbatterier var en storgrej. Samt gjutjärn till Färe Lampfabrik. Uj.uj!!
skrothandlare har pengar, mins en som kom in på posten och skulle sätta in dagskassan, plånboken var tjock som en gödgris.

helt utanför ämnet?!!

tror att allt hänger på att sms är ett klumpigt sätt att medela sig på
även om det är praktiskt många gånger, så kan förvirringen bli större.
om man upplever att tiden är längre, för att skriva medelandet, än vad man har tid till. och att man kan få fler frågor än man hinner svara på.
kan kännas stressande för många.

jag liknar dagens sms med gårdagens telegrafi
ett regn av förkortade meningar/ord, för att sända så mycket som möjligt
Jag blev överlycklig när jag fick förklarat hur den inbyggda ordlistan funkar även om den leder till språklig utarmning.
Om ordlistan är bortkopplad får du trycka 3 ggr på 2an för att få C.
Vad jag tidigare inte förstått är den inbyggda intelligensen i ordlistan.
Om den ordlistan är på så funkar det så här:
Om du vill skicka "Jag kommer hem sent"
Tryck en gång på tangent där tecknen finns. OBS! Bara en tryckning på tangent per bokstav
Alltså tangenterna: 5 2 4 mellanslag(0 på Nokia) 5 6 6 6 3 7 mellanslag 4 3 6 mellanslag 7 3 6 8. När man knappar in siffrorna så kan ordet se heltokigt ut från början men när du tryckt på sista tangenten så brukar oftast rätt ord visas.
Vill få in siffror i meddelandet så "håll ner tangenten i ca 2 sek"

Om ordlistan föreslår fel ord trycker du asterisk(nokia) så får du förslag på andra ord. Finns inte det ord du vill ha i ordlistan så kan du Stava ordet och lägga in det i ordlistan och på så sätt bygga upp ordlistan med det vokabulär du har, kan gälla tekniska termer eller andra facktermer.

Faktum är att SMSandet har blivit mycket enklare med den inbyggda ordlistan.

Leiake - använder ordlistan enligt ovan eller kör du enligt gamla modellen? I så fall prova med "ordlista på" och du blir förvånad.


Usch va långt det blev.

Är det någon som fått nytta av detta inlägg eller har jag jobbat i onödan?

Håller med dig Birger att ordlistan är bra att ha.
skadar väl aldrig med tips på hur man skall göra för att skriva fortare.

men att skriva sms medelandet från tangentbordet på en dator är ialla fall snabbare.

Jag undrar när nästa inne grej på tangentbordsfronten kommer.
Har sett små mini varianter som kör blåtand som är helt suveräna till
HemmaBioanläggningen (HTPC).
Undrar om de kan fungera även på en mobiltfn.
Birger
du är kanon men att försöka att lära gamla rävar nåt nytt de e lönlöst. Dom vill inte bara. Sen har vi MMS å de e ändå roligare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Messaging_Service hittade oxå
http://sv.wikipedia.org/wiki/SMS. Håll till godo gamla som yngre.
leiake
jag lovar att inte höra av mig medialt till dig förutom IS. å 2 raka rosor.
jigsaw - har man jobbat med datautbildning i drygt 25 år så kliar det i fingrarna att vidarebefordra kunskaper. Men ibland tas de inte emot, eller att man inte lyckas. Själv vill jag lära mig mer trots 65 år. Jag var ju till tandläkaren imorse och såg hur hon greppade musen för att flytta till nästa ruta när hon skrev in i journalen, ett modernt program. Hon blev glad när jag visade Tabb-tangenten och Shift-Tabb för att hoppa till nästa ruta resp backa en ruta i st f att via musen klicka fast markören i resp ruta. En ung kvinna ca 35 år hade ingen aning om detta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem