Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Koka ägg är en konst

Koka ägg är en konst

Tur man har Google. Fy f-n vad nyttiga dom är.

Mina ägg sprack och sölade ner hela spisen. Jag kokar nämligen 12 ägg i stöten. Mycket praktiskt. Jag övertygad om att ägg är nyttigt. Det är ju liksom livets ursprung.

Nu till saken. Man lägger äggen i kallt vatten. Låter det koka upp utan lock.
Ställer äggklockan på 5 minuter. Provade nyss. Alla äggen höll.Ha,ha!

Ett tips med äggklockan. Vrid upp den till en timma och backa sedan till 5 minuter. Då ringer det ordentligt. Minst sagt.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

du behöver en sådan här visuell manick
[https://shop.textalk.se/se/article.php?id=1848&art=287470]
Själv har jag en äggkokare jag köpt från Clas Ohlson, 99 kr. Äggen har aldrig gått sönder. Kokar 6 st åt gången. Ger ifrån sej en låååång signal när dom är klara...En jättebra manick...
Så kort tid Ni kokar ägg! Så här gör jag och har hittills aldrig misslyckats. Ner med äggen i kallt vatten och oavsett två eller åtta ägg sätter jag timern på 12 min och plattan på mellanläge. Alltid, alltid perfekta ägg!
Annons
Ät dem råa, minsta besväret.
xyz...skal det ätas med eller utan skal???
xyz!

Du äter dom kanske med skalet på.
Jag dricker ett par ägg till frukost ihoprörda med en skvätt olja och ibland lite kryddor för o få lite smak.

Men ägg är godast stekta med lös gula och kryddade med italiensk salladskrydda
Ha,ha!

En rolig tråd om en banal grej. Men ack så viktig. Tydligen!!

Jag vill inte skala mina ägg utan jag hugger av dom på mitten. Är då gulan inte fast utan rinnande då blir det lite kletigt.

"pedhan" är lite rolig med att han dricker ägg. Verkar otänkbart för mig.
Men har haft vänner som älskat "solöga" med rå köttfärs. Men dom är döda långt före mig. Icke oväntat. Ha,ha!!

lasse940!

Inflationen har gjort att din äggkokare hos Clas Olsson är uppe i 149:-
Snacka om finanskris. Den heter Colik. Låter inte bra.
Gör som jag!

Släng i dom i micron utan skydd (använd enbart plastfolie runt) i 3 minuter, och vänta på the big bang.

Eller koka upp vattnet, och lägg i äggen med en matsked vilande mot kastrullkanten, för dem sedan ner väldigt långsamt.

Hårdkokta = 9 min.

Löskokta eller inte = testa själv, gissar på 4 -5 minuter.

( re micron,; ett ägg höll tills jag skulle knacka sönder skalet, sedan fick jag helt gratis nytapetserat i hela köket i ägg-gul-vitt.)

Prova inte micron!

Eders

Alberto
fylld av exerimentlusta


Jag kokar ägg "på känn" och min fru blir alltid lika överaskad att det lagom kokta som frukostägg. Egentligen lite vetenskap detta med protein och koagulation.
Läs gärna http://www.ecedata.se/kp17/html/body_att_koka_.htm

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem