Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Koka ägg är en konst

Koka ägg är en konst

Tur man har Google. Fy f-n vad nyttiga dom är.

Mina ägg sprack och sölade ner hela spisen. Jag kokar nämligen 12 ägg i stöten. Mycket praktiskt. Jag övertygad om att ägg är nyttigt. Det är ju liksom livets ursprung.

Nu till saken. Man lägger äggen i kallt vatten. Låter det koka upp utan lock.
Ställer äggklockan på 5 minuter. Provade nyss. Alla äggen höll.Ha,ha!

Ett tips med äggklockan. Vrid upp den till en timma och backa sedan till 5 minuter. Då ringer det ordentligt. Minst sagt.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

alberto!

Man kan tillaga det mesta i micron. Men inte ägg. Kan det vara naturen som
säger ifrån. Antagligen. Micron går för fort. Höns ligger väl på ägg några veckor,tror jag. Vem vill vänta så länge på sin frukost. Ha,ha!! Då blir det purfärsk kyckling.

Jag han värma en kopp vatten på 30 sekunder. Men mina ägg tar tid på sig.
Minst 5 minuter+ kokpunkt= 10 minuter.

Detta innebär eftertanke om naturens lagar.

PonGot!

Du och jag har väl övernattat på hotell så vi vet detta om frukost. Jag hade
200 övernattningar om året när det var som värst.

Detta med ägg var det stående ämnet. Många hotell hade ju upp till 4 korgar med dessa "djäkla" ägg. Med skyltar 1 min-5 minuter samt stenhårda.
Det var vid en hotellfrukost i Tyskland som jag först började med råa ägg. Har alltid haft svårt o äta direkt på morron, vill få igång kroppen först. På hotellet så åt jag ihop med en amerikan som beställde in råa ägg som han rörde ihop med tomatjuice. Blev interesserad o testa o det var inte så dumt. Rann ner lätt. Sen dess så kör jag den dieten.

Råbiff är gott men kör det bara när jag har full koll på färsen typp egen slakt
Annons
pedhan:
Egentligen borde PonGot svara på det här men jag har för mig att kroppen inte kan tillgodogöra sig råa ägg.

Hur som helst, alla edra recept förbleknar i jämförelsen med mitt 45-minuters ägg .

Klistrat från en annan tråd:
1. Blanda kokande och kallt vatten i en stor kastrull med ånginsats så att vattendjupet i ånginsatsen räcker till att täcka äggen och så att temperaturen är 65°C. Prickar du inte in exakt 65°C kan du börja med en lite lägre temperatur.
2. Sätt äggen i ånginsatsen och håll temperaturen vid 65° i minst 45 minuter (ingen risk att de blir överkokta). Använd mycket låg effekt på spisen och häll i lite kallt vatten om det blir för varmt.
3. Dela skalen nästan i tu på längden genom att knacka runt med en vass kniv. Du kan då lätt och elegant hälla över äggen i skålar för servering."


Har testat det här några ggr och det är en mycket annorlunda upplevelse.

http://matalskaren.taffel.se/2008/01/31/nordigt-45-minuters-agget
s-kemi/

EZ
Proterinerna förändras när man kokar ägg (denatuerar) så att upptaget i tunntarmen förbättras jämfört med proteinintag från rått ägg.
Men smaken är som baken delad och tron kan försätta berg.
En nygift tjej: — Förbannade ägg ,nu har dom kokt i nästan 2 timmar och är fortfarande hårda —
Stek äggen istället!
Vispa ägget med lika mycket vatten, salta och peppra och ner med det i en smörad stekpanna på medelvärme.
Klipp gräslök över eller smula över lite grönmögelost.
När omeletten lossnar om man skakar på stekpannan är det dags att göra ett pannkakskast.
Drick ett glas tomatjuice till!

Eller ta en skiva rostbröd och gör ett hål i mitten med ett nubbeglas.
Stek brödet i smör och stjälp ner ett ägg i hålet. (häll bort lite av vitan först så ryms det)
supergott med bacon.
(Stek inte brödet i baconflottet det blir både äckligt och onyttigt!)
Det är precis det jag hört PonGot. Tack för förklaringen. Jag tror att myten uppstod i samband med den första Rocky-filmen .

EZ
Annars kan man vispa ägget med lite socker och sedan tillsätta mjöl vanilinsocker bakpulver mjölk och smält smör.
Grädda det sedan i en sockerkaksform i ugnen så får ni sockerkaka.

Ska ni ge bort den (tex till svärmor eller liknande) så kan ni med fördel byta ut vanilinsockret mot vitlökspulver, ca 1 dl.
För att inte äggen ska spricka när man kokar dom,ska man lägga dom i ljummigt vatten en stund före kokning. Sedan pricis när dom börja sjuda skruva man ner värmen. Dom får inte koka,bara sjuda 5 min,blir bra. Äggen spricker ej!

Men det bästa är att ångkokar dom.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem