Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lek inte med era datorer

Lek inte med era datorer

Tjena!
Nu får leiake vatten på sin stora kvarn haha. Har fått formatera min dator ikväll å har kommit så långt att jag fått internet iallafall. Mycke kvar att göra. Uppdateringar ska göras-SP1 ska hämtas osv osv. Var det värt detta å leka med drivrutiner å annat? Svar NEJ det var det inte. Så hörsamma min enkla önskan: Lek inte med era datorer det skapar bara jobb.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Ska man leka med en dator så är det första man bör göra är att se till att det inte är ens egna dator, jigsaw!
Haha du e så rolig så min vän
När du har installerat färdigt och kört alla updates så gör en image av din hårddisk. Vid nästa krasch laddar du bara in denna image igen och det tar ca 1 timme sen har du allt tillbaks igen...
Annons
hur gör man en image av hårdisken, låter intressant och enkelt? men hur får man att rymmas flera hundra gig på en image fil? eller ... jag vet ju hur man formaterar och installerar osv..men detta?
med vänlig frågning :)
Ja detta hade jag oxå velat ha svar på klique.
enkelt utryckt så är en image en kopia av en Hårddisk,
i sin stora version
en kopia sektor by sektor kopierad,
alltså lika stor som originalet och där alla bitar ligger exakt lika som originalet.
den andra formen en kopia fil för fil i sektioner som delas upp efter hur stora filer som mediet kan bära, filerna här kan vara komprimerade och
därav så tar utrymmet något mindre plats. än i originalet.
format som 650Mb,750Mb och 4Gb är storlekar som det delas upp i.

man kan likna det vid att filkomprimera typ winzip, rar och liknande

Norton Ghost är ett av de äldsta och mest beprövade av dem alla.
Acronis True Image ett annat.

söker man på backup, image, copy, clone så fångar man in flera program som gör jobbet.

NTbackup för windows fungerar bra det med, men är kanske lite svårare
att handskas med.

principen för dem alla är att man gör en återstälnings cd (recovery cd)
med programvaran installerad på datorn.
Den lägger då alla drivrutiner och enhetsbeteckningar som finns på just
den datorn som ni lagt in programvaran på.
Så att man kan starta datorn från cd-n och hitta alla enheter som är anslutna typ nätverk, usb-diskar osv. alltså alla medier som kan tänkas
härbärgera dina imagefiler.
och som ni förstår så är det bra med en extern hårddisk vid dessa tillfällen
har man då sparat imagen splittad i 4Gb filer,
så kan man sedan bränna de
filera till DVD-data CDformat och radera allt på den externa disken,
den dagen man vet att alla dvd-skivor är ok att använda.
Måste sen skjuta in med att ni som kör Vista
Måste se upp med att den programvara som skall
göra själva imagen är den senaste versionen
som klarar Vistas formatering och recovery partition
om datorn kommer med en sådan.
Ett annat sätt är att använda ett operativsystem, som går fortare att installera om. Jag använder Ubuntu Linux sen nåt halvår, och har man sett till att ha en Hem-katalog, så tar det cirka 25 minuter att vara igång igen, med allt. De flesta kan använda Ubuntu, man kan testa med en live-cd innan man installerar, och det är fri programvara = gratis. Är lätt att använda - givetvis på svenska. Det allra bästa är kanske supporten/forumet, en massa svenska användare som hjälper till att fixa ev. svårigheter.
matza , det löser inte detta problemet, så håll Ubuntu utanför själva windows problemen
ok ok - jag försökte mej bara på ett tips....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem