Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Lek inte med era datorer

Lek inte med era datorer

Tjena!
Nu får leiake vatten på sin stora kvarn haha. Har fått formatera min dator ikväll å har kommit så långt att jag fått internet iallafall. Mycke kvar att göra. Uppdateringar ska göras-SP1 ska hämtas osv osv. Var det värt detta å leka med drivrutiner å annat? Svar NEJ det var det inte. Så hörsamma min enkla önskan: Lek inte med era datorer det skapar bara jobb.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Jag håller med att matza har ett inlägg som var helt klart relevant i denna diskussionen. Att många gnäller på windows ger en folkrörelse som gör att denna monsturösa kod en dag blir för mycket.

Men Göcke, du är moderator bestäm du. Jag hade tagit illa vid mig av en sådan kommentar. Och jag kör windows, inget annat.

"jag ligger heldre i en respirator med linux än med windows"

/M
att komma med tips om att köra Ubuntu ,
när det är problem i windows är inte relevant för fem öre ,
det är lika idiotiskt som att säga kör xp när det skiter sig att installera Ubuntu.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, för jag tänker inte ta strid med
Ubuntu anhängare , men jag skulle svara lika i en tråd om Linux problem
om någon skulle nämna Windows i den tråden.

Sen kör jag flera OSplattformar
så jag vet var och hur jag skall göra eller vända mig,
utan att för den skull behöva briljera.
eller säga att något är bättre en det andra.
Jag har mina favoriter, men de håller jag för mig själv.
Men man kan väl ha en egen partition för själva operativsystemet och skapa en imagefil för enbart denna partitionen? Då behöver ju inte imagefilen bli speciellt stor. Den skulle ju få plats på en DVD tom då ju. Man borde ju tom kunna installera program m.m. på en annan partition?

Man behöver ju inte ha med hela hårddisken i imagefilen eller?
Annons
Det man kan tänka på, är att ex. se till att ha två partioner, eller två hårddiskar, och sedan ställa in Mina dokumentkatalogen så att den sparas på en annan partion eller hårddisk än på C:. Det är ju enkelt att göra.
Då behöver man inte klona dessa filer, men självklart måste man ta backup även på dem om de är viktigtiga.
En partition med tex XP och officepaket installerat , överskrider snart en 4,5Gb dvd om det finns ett par återställningspunkter och en i386 katalog med grundfilerna.
och som PerAsk säger, två partitioner kan ju ge den möjligheten också
att bara göra en image på c: till d: partitionen
delar man då upp imagen i dvd storlekar, kan man ju ta bort dem sen.
när man bränt dem till dvd
Men det säkraste och visserligen dyraste är att köra ett RAID system som RAID 1 eller RAID 5, detta bygger på att man "seriekopplar" flera hårdiskar i de här fallen ca 4. Så om en hårddisk skulle krascha så har dom andra säkerhets kopior av den så det är bara att byta hårddisk och systemet återställer den förlorade hårddisken på den nya tomma.

Men RAID kan även höja läs och skriv hastigheten i datten till hårddiskarna, dvs om man har RAID 5, 0 eller senare, då RAID 1 bara används för säkerhet.

Jag antar att detta är lite som grekiska för dom flesta men jag har försökt att förenkla det så gott det går. Om ni vill ha mer hjälp om RAID så sök upp det på wikipedia eller varför inte google

Hare ;P

MVH Lucke
RAID duger inte i det här sammanhanget.
Det skapar bara en avspegling på två diskar, eller fler, beroende på vad för form av RAID man använder sig av.

Om ditt operativsystem kraschar så innebär det i princip enbart att det är kraschat på två hårddiskar istället för en disk.. :P

RAID1 som är den vanligaste formen när det gäller att spegla skyddar egentligen enbart mot läs/skriv-fel, eller om någon av diskarna går sönder.
Får du däremot någon form av mjukvarufel så kommer felet att speglas över till den/dom andra diskarna också.
Men chansen att datorn krashar genom att alla 4 hårddiskarna i t.ex. RAID 5 eller 10 går sönder samtidigt är ytterst liten. Byter man bara ut dom med jämna mellanrum så borde det inte vara ett problem. Men detta används främst av servrar och är inte direkt vanligt i en persondator.

Kom kanske på att kanske inte passar i sammanhanget men jag låter det vara eftersom det är ett bra system.

MVH Lucke

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem