Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Stroke

Stroke

Hej, börjar med att be alla som inte vet någonting i detta ämne att inte kommentera, jag vill ha svar från Er med erfarenhet.

För 3 veckor sedan drabbades jag av stroke, åkte akut in till sjukhuset där det snabbt konstaterades. Efter några dagar på neurologen skickades jag hem, men jag har fortfarande en del problem. Alla besvär jag fått sitter på höger sida, domnade fingrar, stelt knä och en konstig känsla i fote...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Jag brabbades strax efter att jag fick (panikångest) när man inte vet vad som händer och (skruvade ) upp mig och började känna efter alla små konstigheter som man kände i kroppen och var ibland på sjukhuset för att dom skulle kolla mig...blev mycket orolig men det är nog om man får stroke ung som det är värre och sätter sig mycket i huvudet och man blir lite (överkänslig) och känner efter minsta ryckningar och konstigheter i kroppen..det är nog från person till person det där också...men jag hade panik i (hjärnan)...
Mvh Harry
Har också varit med om en stroke, inte så allvarlig tror jag. Då öka dom på Trombyl som jag tidigare hade ordinerats till 75 mg. Menen som jag åkte på var dåligt närminne. I samband med det skulle jag ta det lite lugnare så man föreslog mig att jag skulle skaffa mig en dator. Sagt och gjort och här sitter jag och jobbar efter bästa förmåga, det går ganska bra numera. Men svårigheten är att när jag t ex träffar en person som kan och förklarar en sak för mig, när jag kommer hem då är allt jag fick lära mig som bortblåst. Efter åtta månader råkade jag ut för en hjärtinfarkt och efter den blev jag mycket sämre. Orkar inte göra speciellt mycket innan jag börjar svettas, benen vill inte bära mej och kommer jag åt att lägga mej somnar jag bums. Detta tror jag beror på att jag har låg puls mellan 50-55 och vid ansträngning ökar inte pulsen. Denna infarkt hade jag kunnat undvika om jag fått en medicin som heter Simvastatin Hexal i samband med stroken. Felet berättade en person för mig.
Numera äter jag fyra olika mediciner och fick till tröst att jag bara behöver ta dom livet ut.
När jag mucka från sjukhuset sa dom åt mej att dom inte ville se mej något mer, och det tolkar jag på två sätt.
Frugan är nog den som har det jobbigast, hon släpper mig inte ur sikte för en sekund men hon får mycket frisk luft. Ta dan som den kommer ! Hälsar Seggre 95
Tack Seggre, det är intressant all läsa hur olika det kan drabba oss, tycker inte jag märker av att minnet försämrats, det enda jag känner är lite domningar i vissa leder på högersidan, för övrigt tror jag inte jag fått några men.

Du hade ju verkligen otur som dessutom drabbades av en hjärtinfarkt, men är man stark så klarar man av mer än man själv tror. En annan fråga till er alla, har ni ändrat något i er levnadsstil, jag har alltid motionerat flitigt och fortsätter med det, men jag försöker gå över till en hälsosammare kost, väldigt mycket frukt o grönsaker och inga feta såser eller kakor.
Annons
Det värsta är ju att bli av med gamla vanor och börja på ny kula med nyttig mat och motion....är rökare ännu men är illa tvungen att sluta annars gör inte läkaren något åt mina problem...Det ligger mycket i en själv hur man gör och vad man prioriterar..
Mvh Harry

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem