Enda gången jag uttnyttjar kollektivtrafiken är när min granne har fel på sin gamla bil. Han är nämnligen min privatchaufför 86 år gammal på gränsen till halvblind. Han startar på 3:ans växel sedan går det så hela resan. Han växlar inte. Otroligt! Min resa är ju inte direkt njutbar men vi kommer från A-till- B med Guds försyn.
Men jag åker hellre med honom än att stå och skaka på...
Visa/dölj hela huvudinlägget
Men jag åker hellre med honom än att stå och skaka på...
Visa/dölj hela huvudinlägget
Antal svar på detta inlägg: 19
lasse940 , ståplats skall ju bli standard på pendeltågen,
så att de kan ta in flera. Hur blirdet då??
så att de kan ta in flera. Hur blirdet då??
Jag har bra erfarenhet under ca 10 års tid att pendla till Stockholm. Tar ca 55 minuter och på de tider jag åker används de gamla tågen med RC lok. Väl i Stockholm tar jag ibland tunnelbana beroende på om tåget kommer i tid annars går jag ca 1,5 km. Problemet är om jag måste åka med de nya tågen X44. De håller visserligen tiderna bra pga datorer men det är fråga om "boskapstransport". Några odörer uppifrån eller nerifrån medpassagerare har jag inte känt. Dock luktar en del damer från starka och säkert dyra parfymer.
Så leiake människor upplever kollektivtrafik väldigt olika men du har ju valt en riktig rysare att åka med en halvblind 86-åring. Undrar om det är spänningen du söker...hehe!
Så leiake människor upplever kollektivtrafik väldigt olika men du har ju valt en riktig rysare att åka med en halvblind 86-åring. Undrar om det är spänningen du söker...hehe!
Göcke
För att förhindra fallolyckor, då kan männen göra så som man sjunger om Sven Green, ta fram sitt tredje ben...stackars kvinnor??!!
Ja det stämmer, detta skall bli på prov och gäller då endast dom första och sista vagnarna i tågsättet.
För att förhindra fallolyckor, då kan männen göra så som man sjunger om Sven Green, ta fram sitt tredje ben...stackars kvinnor??!!
Ja det stämmer, detta skall bli på prov och gäller då endast dom första och sista vagnarna i tågsättet.
Annons
Skulle vara föbjudet med ståplats i en buss,vad händer vid en inbromsning??
Dessutom ska ju alla ha säkerhetsbälte när man åker,gäller i allafall turisttrafik.
Så att stå i en buss,skulle vara förbjudet.
Det hände till och med att skolbarn få stå i skolbussarna!! När jag körde var det så varje dag.
Allt för att spara pengar!!
Om en buss tar 60 pers. och man har 65 skolbarn Så satta man inte in en buss till för 5-6 barn. Då fick dom stå!! Livsvarligt!!
Dessutom ska ju alla ha säkerhetsbälte när man åker,gäller i allafall turisttrafik.
Så att stå i en buss,skulle vara förbjudet.
Det hände till och med att skolbarn få stå i skolbussarna!! När jag körde var det så varje dag.
Allt för att spara pengar!!
Om en buss tar 60 pers. och man har 65 skolbarn Så satta man inte in en buss till för 5-6 barn. Då fick dom stå!! Livsvarligt!!
Göcke
Jag har ställt frågor till SJ angående säkerheten på de nya X44 tågen. Ibland står och sitter det passagerare överallt, i trappor, trapphus, bagageutrymmen.
Om ett sådant tåg blir inblandad i en olycka eller måste max-bromsa kommer det att få allvarliga följder men SJ hävdar att de gjort flera riskanalyser (har mailsvar) och kommit fram till att risken för skador är inte större än hos de gamla tågen. Med lite kunskap om mekanik och energi så förstår ju var och en att det blir en KATASTROF den dagen det händer en olycka med lösa människor ombord på X44.
Jag har ställt frågor till SJ angående säkerheten på de nya X44 tågen. Ibland står och sitter det passagerare överallt, i trappor, trapphus, bagageutrymmen.
Om ett sådant tåg blir inblandad i en olycka eller måste max-bromsa kommer det att få allvarliga följder men SJ hävdar att de gjort flera riskanalyser (har mailsvar) och kommit fram till att risken för skador är inte större än hos de gamla tågen. Med lite kunskap om mekanik och energi så förstår ju var och en att det blir en KATASTROF den dagen det händer en olycka med lösa människor ombord på X44.
lasse940
Att det rycker i tunnelbane vagnar är oftast inget föraren kan klandras för.
Tunnelbanan är utrustad med fjärrblockerings system som läser av avstånd till framförvarande tåg eller röd signal.När det blir stockning på linjen så slår tåget automatiskt av strömförsörjningen från full (ca80)till halv (ca50)och sen från halv till låg(max15 km/tim).Det kan uppstå "pendling" mellan halv och låg,när låg inträffar kan man,om man sitter i förarvagnen höra en ringklocka,det är varningen till föraren som då måste kvittera signalen annars går tåget automatiskt i nödbroms,det kräver sen en ny uppladdning av nödbroms systemet som kan ta några minuter.Broms systemet i tunnelbanan är två ett Pneumatiskt och ett elektriskt,Ryckningar kan också uppstå vid strömskena byte,Banan är indelad i sektioner,man kan märka byte genom att lyset slår av i vagnen och batteribelysning tänds och det påverkar alltså även det elektriska bromssystemet.
MVH fd Tutf 5882 Pettersson.
Att det rycker i tunnelbane vagnar är oftast inget föraren kan klandras för.
Tunnelbanan är utrustad med fjärrblockerings system som läser av avstånd till framförvarande tåg eller röd signal.När det blir stockning på linjen så slår tåget automatiskt av strömförsörjningen från full (ca80)till halv (ca50)och sen från halv till låg(max15 km/tim).Det kan uppstå "pendling" mellan halv och låg,när låg inträffar kan man,om man sitter i förarvagnen höra en ringklocka,det är varningen till föraren som då måste kvittera signalen annars går tåget automatiskt i nödbroms,det kräver sen en ny uppladdning av nödbroms systemet som kan ta några minuter.Broms systemet i tunnelbanan är två ett Pneumatiskt och ett elektriskt,Ryckningar kan också uppstå vid strömskena byte,Banan är indelad i sektioner,man kan märka byte genom att lyset slår av i vagnen och batteribelysning tänds och det påverkar alltså även det elektriska bromssystemet.
MVH fd Tutf 5882 Pettersson.
netpet
Jag förstår vad du menar, men resultatet blev som det blev iallafall.
Min mening va´ inte att klandra någon annan än mej själv, jag kunde sökt upp en ledig sittplats.
Det som va´ mest genant va´ händelsen med den stackars kvinna som drabbades, jag menar att för henne plötsligt få se ett främmande ansikte uppenbara sig mitt framför ögonen och som dessutom säger ett enda ord för att beklaga sig över den uppkomna situationen.
Än en gång, stackars kvinna.. .
Jag förstår vad du menar, men resultatet blev som det blev iallafall.
Min mening va´ inte att klandra någon annan än mej själv, jag kunde sökt upp en ledig sittplats.
Det som va´ mest genant va´ händelsen med den stackars kvinna som drabbades, jag menar att för henne plötsligt få se ett främmande ansikte uppenbara sig mitt framför ögonen och som dessutom säger ett enda ord för att beklaga sig över den uppkomna situationen.
Än en gång, stackars kvinna.. .
Ville bara dela med mig av mina kunskaper,Tror på devisen om att Meningen med livet är att samla kunskap och samtidigt dela med sig av den.
Vad Kvinnan anbelangar så kanske hon inte alls fick en skräck upplevelse,
Tänker då på den gamla sketchen:
Vad gör du med mig,otäcka karl?Hoppas Jag!
Vad Kvinnan anbelangar så kanske hon inte alls fick en skräck upplevelse,
Tänker då på den gamla sketchen:
Vad gör du med mig,otäcka karl?Hoppas Jag!
I indien vet de hur man åker kollektivt.
Det har jag sett på tv.
Lasse 940!!! Du vet då hur man uttrycker sig
Det var ett riktigt roligt inlägg det du skrev.
Det har jag sett på tv.
Lasse 940!!! Du vet då hur man uttrycker sig
Det var ett riktigt roligt inlägg det du skrev.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem