Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ledningar till telejacket

Ledningar till telejacket

Jag skall flytta mitt första telejack till källaren och har i och med detta fått en fråga jag gärna vill ha svar på...

I min kåk har jag två ledningar i hallen av något grövre modell. I varje ledning finns det två trådar. I den ena ledningen var trådarna kopplade till de nedre stiften och i den andra var de kopplade till de övre.

Jag rationaliserade glatt bort de övre och det funkar fortfarande perfekt. Vilken funktion fyller (eller rättare sagt) fyllde den kabeln som nu är bortplockad??
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Inkommande telekablar kopplas på de två nedre. De två övre används för att skicka telefonsignalen vidare till nästa jack. Om du efter att du kopplat bort de övre kablarna i jacket i hallen fortfarande har ton i telefoner på andra platser i huset är inte uttaget i hallen det första.
Mmm... Jag vet att de övre används för att skicka vidare...

Det fanns annat kopplat i jacket när jag städade det också och det var dessa andra trådar som gick vidare till övriga telejack i huset.

Det finns totalt fyra "övre" platser att skruva fast de som skall gå vidare i. Den kabeln jag nämner i startinlägget satt och byglade dessa. Kablarna som går vidare i kedjan satt kopplade på de yttre övre skruvarna...
Kolla i en gammal tråd här,,,där finns länkningar som visar hur man kopplar

http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=47773
Annons
De två övre skall vara byglade. Det är vanligt att man parallellkopplar jacken och det gör man genom att koppla vidare från de undre paren. Det är så man kan prata flera stycken i olika telefoner i kåken. Kopplar man rätt så bryter varje jack när man lyfter luren.
Om man har ett första-jack som parallellkopplas till fler telefoner kan man få problem med adsl.
Tack för dina svar!
Jag är med på hur man kopplar, jag fattar bara inte vad båda kablarna gör i min hall. Det borde räckt med en kabel med två ledare i. Eller kanske kan det vara förberett för två linjer, men då borde man ju inte blanda i den ena kabeln i jacket väl?
Kan ju också vara så att det har vidarekopplats till andra jack både från de undre och de övre. Jag har installerat några hundra larmsystem i privata hus och jag har sett allt. Så inget är omöjligt.
Haha... Okej. Ja, det är synd att det inte är ett sprillans nytt hus man bor i så man själv kunde ha en liten aning om vad som gjorts eller inte...

De vi köpte av sa att det gick telefonledningar i precis hela huset när de flyttade in. Det fanns t.o.m en till bastun. Han som bodde här innan dem är av finsk härkomst
sitter det något mer på de övre anslutningarna , kan det även vara en extern ringklocka
Nä, inget annat.
Men när du säger det så finns det faktiskt två trådar precis vid ytterdörren där det troligtvis har suttit en ringklocka någon gång. Skulle dessa kunna höra ihop menar du?
, en extra klocka för tex utomhusbruk

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem