Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ekonomiskt Elände

Ekonomiskt Elände

Ha,Ha

Det är nog inte så eländigt med ekonomin som en del hävda här på sidan.

Alla 30-40 talister har samlat på sig pengar under alla år.

Tänk dom som köpte Eriksson aktier på 40-50 talet,och sålde dom innan 90-tals krisen. Det blev en bra slant det.

Hur skulle resandet öka så pass annas??

Julborden säljer som aldrig förr!!

Så elädigt är det nog inte. Än så länge!!
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Hur ska det gå med våra flaggskepp????

Ska volvo och saab läggas ned över 20000 arbetslösa??

Eller säljs det vidare till Asien? Vad kommer Volvo då att heta? oolvv?

Hur som helst,jag tror nog Gyllenhammar hade rätt när ha ville gå ihop med
Fransmännen.

Staten tycks inte vilja blanda sig i... "Det är inte våra problem"!

Försvinner Volvo och Saab,kommer det att drabba byggandet med.

Hur överlever då?? Kommer EU att hjälpa oss med bidrag??
Den stora frågan är vad som händer med vår ekonomi...dessa ständiga räntesänkningar försvagar kronan mer och mer gentemot andra valutor...
Vi försvarar inte vår valuta utan låter den skvalpa hit och dit och visst ger det exportfördelar men inte hur länge som helst. Denna svaga valuta urholkar på sikt vår ekonomi.

Nu börjar vi se facit av detta...svagt incitament till att höja vår utbildningsnivå och till nyskapande innovationer. Vi har för länge levt kvar i det gamla. "Det har ju fungerat innan".
De som skaffar sig utbildning jobbar utomlands till mycket högre löner etc etc. Vi ser en "braindrain" och detta är nog tyvärr bara början.

Vi skulle ha anslutit oss till EUR när vi hade chansen. Visst hade det blivit tufft men vi hade nog behövt vissa utmaningar.
Ja,att man var så kär i en skvalpande krona och röstade NEJ till EUR. Det är obegripligt.

Nu blir det tuffare. Viken kurs ska den så småningom knytas till??
Annons
Vi kan ju se på Danmark som bundit sin krona till EUR inom ett visst intervall.
Inte kan man påstå att det gått sämre för Danmark än Sverige. De har ju alltid varit utan basnäringar som malm, skog etc men klarat sig bra ändå.
Valutan försvaras visserligen med en ganska hög ränta men incitamentet att skapa framgång finns där.

Nu strömmar ju svenskar över sundet för att bita i kakan och de senaste månaderna har de ju indirekt fått ordentliga lönehöjningar.
Thomas2; Alla 30-40 talister… Hur skulle resandet öka… Julborden säljer…
Det är nog inte så eländigt med…
Kategorimängden du nämner känner jag ingen som helst representation av.
Jag är nyss bliven ensamstående pensionär, har lyckats spara ihop lite under dom sista anställningsåren. Som du nog märkt händer saker och ting ganska snabbt vad gäller vår ekonomiska infrastruktur. Så inte vågar jag ta ut några större steg i min tillvaro.
Ut o resa? nej inte idag…äta julbord? Nej för dyrt, orkar inte äta upp all mat för en kostnad av ca 375 kronor. En jultallrik för ca 150 kr klarar man väl av…men till vilket pris??? Hur jag än vrider o vänder hör jag inte alls hemma inom det gebitet du har angett. Jag är antagligen inte ensam. Det fanns då jag gick i skolan: adel-präster-borgare och bönder. Idag finns det adel-präster-småborgare-bönder och till sist pensionärer...rätta mej gärna om jag har fel...
Du har inte fel Lasse, jag kände inte igen mig i beskrivningen, och att pensionärer idag befinner sig i strykklass, det är ingenting obekant.

Däremot så tror jag att det finns stora summor pengar i bankerna som tillhör de som är medelålders, det är först de senaste 15-20 år som man kunnat göra stora klipp på sitt boende och inom IT branschen, när vi var unga köpte man eller hyrde sitt boende för att ha tak över huvudet, idag ser många det som en pengar placering, man flyttar in när barnen är små, och säljer när de vuxit upp, under tiden har man bott billigt och gör en vinst när man säljer som tryggar ålderdomen.

Nej, jag känner inte igen mig när jag måste resonera som Lasse, ett julbord skulle jag gärna unnat mig, men ekonomin tillåter det tyvärr inte
Visst finns det många pensionärer som har det svårt med ekonomin i dag.

Men ta dom som byggde på 50-60 talet egen villa. Dom har gjort sig en bra hacka.

Affärer med aktier tex. En bra hackar för dom som sålde i rättan tid.

Det är nog dom som unna sig lite gott på gamledag.

Det är vi väl värda!

Själv har jag en pension på 10000:- efter skatt,inte mycket att skryta över.

Men vi får kanske 50:- till i månaden. "Det är ju vi värda" va det någon som tyckte.
Eurokacklandet får mothugg i denna artikel det är lätt till skratt.
[http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_909517.e24] .
Undra om inte Per Lindvall fått detta om bakfoten?
Builder !!
såg i din profil att du var ekonom och blev förvånad över dina slutsatser om Dansk och Svensk ekonomi...

"Vi kan ju se på Danmark som bundit sin krona till EUR inom ett visst intervall.
Inte kan man påstå att det gått sämre för Danmark än Sverige"

Varifrån hämtar du fakta som visar på att det var deras val att binda den Danska kronan som har gjort deras ekonomiska situation bättre än vår?

Visst är det väl så att det finns hundratals med andra faktorer som också påverkar ett lands ekonomiska framgång?
Det finns flera exempel på länder som redan använder euron men har långt sämre ekonomiska förutsättningar än Sverige och Danmark.

Känns som ett snabbt ej genomtänkt ställningstagande i frågan..

Har jag fel blir jag glad om du som "kunnig inom området" upplyser mig om hur det funkar.

mvh
Wacko

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem