Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nummerpres. fung. ej på 2:dra Jack

Nummerpres. fung. ej på 2:dra Jack

Har kopplat in min Router´s teleutgång till en telefon, nummerpresentation ok på den direkt anslutna telefonen. Men om jag drar en ledning till andra jacket i väggen och sätter en telefon på tredje jacket får jag ingen nummerpresentation, fast telefonen fungerar annars normalt. Nummerpresentationen fungerar fortfarande på första telefonen.
Måste jag koppla om sladdarna i väggen? Har nya modul-uttag. Nån som vet?
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

som jag visade med länken hur man kopplar teleledningarna, då skall det fungera.

testa med att ta bort telefonerna på grenutaget och kör på jack två

eller grenutaget på jack2 med alla telefonerna , som det gör när det fungerar, det borde altså fungera det med.

något mystiskt är det inte alls, ren logik,
men om man ser den är en annan sak

vilket märke/modell är det på presentatörena, jag förmodar att de är inbyggda i telefonen och inte som lös enskild del.

när du kör genom ett grenutag så får alla telefonerna sin linje på samma stift, går man vidare till jack två så har linjen ramlat igenom båda telefonerna och tillbaka. genom det andra paret i kabeln. denna koppling kan störa de funktioner som önskas. därav så kan jacken kopplas på två olika sätt,, seriekopplade eller parallellkopplade.
parallellkopplade blir de när de kopplas samman med att jacka ihop propp på propp. då bryts aldrig linjen mot efterkommande jack/telefoner i den högen med proppar du satt ihop.
Hej.


Jag har en möjlig lösning på ditt problem: På den sista telefonen - den du kopplar in då allt slutar fungera - bryt av plastbiten som sticks in i uttaget. Jag tror den har som funktion att bryta något i överföringen mellan de olika uttagen. Jag har fått gör så i vissa uppkopplingar jag haft. Vad jag märkt riskerar du inget genom att bryta av den.


Blessings

LuckySwede®
bryt inte bort plastbiten , det är idiot förklarat,
koppla istället om jacket så det inte bryter vidarekopplingen.
genom att parrallelkoppla jacket

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03215.jpg
visar med rött hur signalen går och på bilden så bryts den röda linjen av
Annons
Hallå,

Jag har inte vanliga telejack, utan moduljack, hur gör man med dom?
Att paralellkoppla låter mycket intressant, kanske försöka lägga en jumper?
hur kopplar du ihop flera enheter där , grenutaget är det bara moduljack också
Clas Ohlson har ett grenuttag för modulplugg, alltså det var inget meckande manuellt.

"Artikelnummer 32-4567, Modular RJ45 (8/8) hane till två st RJ45 (8/8) honor. 0,1 m."
den kontakten kan mycket väl vara kopplad som att den delar de inkommade ledarna till var sin hona. och då tappar du möjligheten som du vill skapa, testa att köra utan den
Skall visa med några bilder ,
varför det kan uppstå förvirring med modularkontakter i telefoni

[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03216.jpg] ..
[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03217.jpg] ..
[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03218.jpg] ..

dessa kan köpas i en teliabutik
och orsaken till problemen är just att du som användare
inte vet hur det är kopplat i moduljacken i väggen
och i telerummet/skåpet.

men modul 1 och 3 är de typer som är att föredra om man är osäker

Det finns ytterligare modeller för olika användningsområden
men då behövs det en tekniker på plats för att rigga det.
Grenuttaget är en ren paralellkoppling, kopplar jag telefonerna direkt till den så fung allt ok, men när jag kopplar en sladd till moduljacket i väggen och flyttar telefonen till ett tredje jack, så får jag ingen nummerpresentation.
Så det betyder att kopplingen mellan de två telejacken i väggen, gör så att nummerpresentationen inte fungerar. Kul va?
?? så här svårt kan det inte vara som du får det till.

jag har en del frågor som är obesvarade ??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem