Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elverk

Elverk

Jag fundera på om jag ska investera i ett elverk?
Det finns ju ganska så billiga på öob tex. 1995:-

Frågan är hur jag använder det?
Det jag vill driva i huvudsak är ju vattenpumpen och kyl och frys..

Hur jordar jag det?, Ska man dra skarvsladd från verket och in i huset eller finns det mojänger man kan köpa så att det går att koppla inn på husets befintliga elnät?

Största funderingen är nog hur man jordar elverket, det är ju tjäle nu i backen.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Samma sak blir det med kylskåp m.m. som man kopplat in till ett elverk. Dom blir jordade precis lika säkert som om du hade kopplat in dom i ett vanligt eluttag.

Jord är ju till för att avsiktligt framkalla en kortslutning så att proppen går, istället för att t.ex en brödrost ska bli strömförande.
Haha vi pratar visst i mun på varandra idag :P
sånt händer ibland
Annons
Fajjer+Göcke!!

Vi är 9.000.0000000 miljoner i Sverige Minst!! Ni är dom enda 2 som fattar detta med jordledningar och nollledningar.

Fattar ni att det är fullständigt ofattbart för Svenssons. Då kan jag bekräfta detta. NU!!

Jag måste ju beställa en elektriker för att byta batterier i min tandborste.
Jag vet att el är farligt. Med tanke på ett tidigare inlägg som jag skrev.
Man kliver över ett kostängsel med svagström i våta badbyxor. Tänk om det hade varit starkström. Då hade jag varit "vallack".

Ni som inte vet vad en vallack är. Det är en häst utan testiklar.
Ni som inte vet vad testiklar är. Ni får skylla er själva.
En propp ska skydda ledningen så att det inte går för mycket ström i den med överhettning som följd. Proppen bryter på ström.

Personlig säkerhet ska baseras på spänning och inget annat.

Du har ett elverk som är skilt från den stora jordens jord. Säg att du får nån form av överslag i elverket som ger en ström mellan fas och nolla/jord i elverket som understiger proppens 10A. Då bryter inte proppen men du kan få en spänning i jordledningen som kanske inte 240V men med en spänning som kan vara farlig för människor. Denna spänning får du då också i kylskåpets hölje.

Men det kan ju vara skönt att det kittlar lite.
Ja det är sant. Men proppens uppgift är även att utlösa om det blir kortslutning i elapparatur som är jordad.

Du tror att elverket jordar ner i backen? Det är inte sant, utan bara en gammal skröna.

All jordning sker in i elskåpet mot nollan.

Ett elverk är jordat i sig själv. Det vill säga att den är jordad mot sin egen nolla. Skulle ett fel uppstå så skulle en kortslutning ske vilket skulle få säkringen/jordfelsbrytaren att slå ifrån.
Enbart spänningen, är den farlig? Spänningen är väl volten och amperen är kraften om jag inte cyklar.

Jag håller på med omvandlare som jag får ca 23 000 volt av från ett 12 volt system.
Det är dock inte många ampere men visst kan det kanske blixtra om man har något fel.

För allas vetskap så tänker jag nog avvakta med köp av elverk, ej pga koppling utan mer pga fortsatt fred i huset.
Har bara sett jordning i backen ett fåtal gånger.
Ett exempel är elstängsel till ko/hästhagar. Då slår man ner ett spett i backen från elaggregatets nolla och ett spett från staketet. Så har man bara fasledningen fram till staketet.

Leilake: Nästa gång du klättrar över ett elstängel, dra bort spättet från backen då!
det är strömen igenom kroppen som är den farliga delen , och den är beroende på vilken väg den tar igenom den.
Strömen i sin tur är beroende på motståndet och spänningen.
alltså så säger sig el-lagarna att höjer man spänningen så ökar strömen
minskar motstånet så ökar strömen.
med vetskapen av detta så förstår ni att allt hänger ihop.

här finns annars bra information och tester om mman vill läsa på
Energimyndigheten (www.energimyndigheten.se/tryggenergi)
(www.energimyndigheten.se/tester)
Civil
försvarsförbundet (www.civil.se)
Elsäkerhetsverket (www.elsakerhetsverket.se)
en liten folder för att läsa på
(klipp och klistra)
[www.swedishenergyagency.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET2007_42w.pdf
/$FILE/ET2007_42w.pdf?OpenElement] ..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem