Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elverk

Elverk

Jag fundera på om jag ska investera i ett elverk?
Det finns ju ganska så billiga på öob tex. 1995:-

Frågan är hur jag använder det?
Det jag vill driva i huvudsak är ju vattenpumpen och kyl och frys..

Hur jordar jag det?, Ska man dra skarvsladd från verket och in i huset eller finns det mojänger man kan köpa så att det går att koppla inn på husets befintliga elnät?

Största funderingen är nog hur man jordar elverket, det är ju tjäle nu i backen.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3

Patrikke: Nej enbart spänningen behöver inte vara farlig.
När du tar på rutan på en gammal traditionell tjock-TV så har du säkert känt att du får lite statisk elektricitet i dig. Den spänningen kan ligga på nivåer upp till 100 miljoner volt, å det känner du knappt mer än lite kittlingar i handen.. :P
Nu vet jag vad som är spännande, jag skruvade bort ett element som inte var i funktion.

Jag var övertygad om att jag inte hade satt på strömmen till elementen i huset då vi haft de bort kopplade (el är dyrt)

När jag skulle koppla bort strömmen på elementet så var strömmen på, det kändes som om att jag fick energi!

Jag hade satt på huvudbrytaren för ett tag sedan och det var bortglömt!

Det var ju tur att det gick så bra som det gjorde ändå.

Nu vet jag att jag ska kolla om det är ström i ledningen innan jag börjar nästa gång.
Har fått starkström i mig ett antal gånger och kan säga att det inte är skönt. Förr slarvade jag mycket med skydd och så. Sket i att stänga av strömmen när jag installerade kontakter m.m. Men det räcker med att slinta till lite så har man fasledningen på fingrarna.

Om man inte kan stänga av strömmen av en eller annan anledning så bör man iallafall ha handskar på sig när man handskas med elektricitet.

Sannorlikheten är ju ganska så hög att man klarar av en stöt, men visst fan är det livsfarligt att få ström i sig.

Ont gör det med. Fick fingret på en 500-voltsledning en gång. Det kändes som att lägga fingret på arbetsbänken och slå till med en slägghammare.
Att få en spricka i foten när jag ramlade ner från en ribbstol var ingenting i jäförelse.
Annons
Fajjer!

Nu pratar du facktermer. Fasledning. Vad är det?? Det är bara du och Göcke som vet det.

Eftersom man måste ha licens för att utföra elektriska arbeten så har jag inte klarat detta. Jag fick en stöt i unga år.

Var!!
Fasledningen är den du ska hålla dig ifrån med fingrarna. Den ger dig en stöt.
Pillar du på nolla eller jord så kan du vara rätt lugn.

Men man ska ha respekt för alla ledningar i en elinstallation. Det är inte alltid kabelns färgmarkering stämmer. samt att det kan vara felkopplat.

Jag installerade en fastinstallerad timer i köket för några månader sen. Då möttes jag av en gul, en röd och en brun kabel.

Fick mäta fram med multimeter för att vara säker. Röda kabeln var visst jord, den bruna fas och den gula var nolla. En färgkombination jag aldrig varit med om. Men husen är ju relativt gamla med.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem