Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Kapade mailregister

Kapade mailregister

Jag fick igår ett antal mail från mina kompisar och affärsbekanta som undrade vad i helsicke jag höll på med! Det visade sig att på något sätt har någon kommit in på min yahoo-mail och sänt reklammail till alla i mitt mailregister från min yahooadress! Hur är detta möjligt? Jag pratade sen med en kompis som råkat ut för samma sak på sin hotmail, men det var värre för där hade man skickat ut grova porrbilder till hans mail-adresser.
Kan någon tala om hur man skyddar sig mot detta?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det du beskriver är ju en trojan eller virus som ligger på din HD och spottar ut SPAM. Klassiskt. Du måste scanna hela din dator med effektiva program, förslagsvis Symantec Antivirus och Spyware Doctor eller liknande.
Fixar du inte detta kommer ett varningsbrev från din internetleverantör. 1 vecka brukar man få på sig sedan blir du avstängd.
leifiholmen
Ser på din profil att du bor i Brasilien. Där är SPAM ett stort problem. Är du i Sverige just nu?
Det här är hur vanligt som helst, och ingenting konstigt alls i att folk får mail från vilka lustiga adresser som helst.

Mailen är ett gammalt system från 80-talet som inte längre håller måttet.

När det gäller avsändare så är mailadresser över huvud taget inte skyddade på något sätt.

Jag skulle hur lätt om helst kunna skicka ett mail till dig med avsändaren "polismyndigheten.stockholm@polisen.se"
Annons
Man behöver inte ha ett virus eller en trojan för att drabbas av detta problem.
Det räcker med att någon vet om ens email för att man ska kunna skicka spam ifrån dennas mail.

Skulle jag t.ex. veta vad du PonGot har för mail så skulle det heller inte vara några problem för mig att skicka meddelanden där jag anger din mail som avändare.
Fajjer
Ett av alternativen. Styrker ju oxå min hållning till Facebook men även IS. Mailadresser skall man vara försiktiga att dela ut. Vi får följa leifiholmens öde. Hoppas han delger oss lösningen men mitt inlägg har visat sig vara riktigt i många fall.
Jag har både symantec registrerat och betalt och spyeraser så jag tror inte att det är problemet.
Att dela ut mail adressen är ju ett sätt att utöka sitt nätverk. Jag har mailadressen tryckt på mitt visitkort och massor med kontakter på internet förutsätter att man ger sin mailadress.
Men har inte yahoo och hotmail något ansvar i detta?
Jag bor forfarande sen 20 år i Brasilien men kan inte tänka mig att detta är ett lokalt problem, det måste vara internationellt.
Fajjer, har Du nåt tipsa om hur man kan skydda sig?
Jag använder mig av G- mail. Om det beror på det, vet Jag inte, men får nästan aldrig något, "skit"
Nu tror jag att jag vet vad som hände! Mitt yahoo-konto var programmerat att fråga efter lösenord var 14 dag. Det betyder ju att mitt mailkonto var öppet för alla som tar sig in i min dator. Jag har nu bytt lösenord och programmeratkontot att fråga efter lösenordet varje dag. Får se om det hjälper.
leifiholmen
Där har du en sannolik orsak. Men då har du inga bra vänner om dom lånat din dator och skickat iväg skräp. Får klassas som handhavandefel.
Yahoo och Hotmail har inget ansvar ang det du råkat ut för, ej heller ISP. Det är du själv som ansvarar för din datasäkerhet med hjälp av olika program. Ett bra sätt är ju att knåpa ihop ett pwd med 12 tecken, siffror och bokstäver men de som vill knäcker ju ett pwd på en kafferast.
Mitt första inlägg i denna tråd grundar sig på personlig erfarenhet. En av sönerna avinstallerade AVP för att dator blev slö och då hände det som jag skrev. Jag fixade detta med hjälp av programmen så där var det vårt fel ich ISP var mkt arga.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem