Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Kapade mailregister

Kapade mailregister

Jag fick igår ett antal mail från mina kompisar och affärsbekanta som undrade vad i helsicke jag höll på med! Det visade sig att på något sätt har någon kommit in på min yahoo-mail och sänt reklammail till alla i mitt mailregister från min yahooadress! Hur är detta möjligt? Jag pratade sen med en kompis som råkat ut för samma sak på sin hotmail, men det var värre för där hade man skickat ut grova porrbilder till hans mail-adresser.
Kan någon tala om hur man skyddar sig mot detta?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

PonGot...
Jag menade inte att någon rent fysiskt suttit vid min dator, jag menar hackers som via IP nummer och annat kan ta kontroll över min dator.
Hej igen i den härliga snön.
Det är ju det som kallas för trojan.
Kolla du med Hiijackthis.
Nje troligtvis har följande hänt.

En person skickar ett mail till , säg, 30 personer. En av dessa personer har något problem med virus eller dylikt.

Efterssom nu viruset vet vilka som är giltiga mail, kan den via vilken SMTP server som är öppen, skicka ut mail till alla som var med på listan från ett valfritt namn. Chansen att man öppnar ett mail från vänner är större och detta är precis vad man vill.

Avsändaren är endast ett teckenfält. Man får gå in i mailheadern och se från vilken SMTP som skickat detta. Ingenting för en vanlig användare. Men mailet ser då ut att komma från en känd avsändare.

Att skydda sig mot detta är svårt, men att skicka mail till endast en och en är ett sätt att minimera skadan. Då får man också reda på vem som har en smittad dator. Om man vill skicka till många rekomenderar jag att skicka till sig själv som enda mottagare och lägg alla andra i "hemlig kopia"
Annons
finns inget 100% sätt att skydda sig från detta

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem