Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Arbetsförmedlingens krav på jobbsök

Arbetsförmedlingens krav på jobbsök

Arbetsförmedlingen och a-kasssan kräver att arbetslösa ska söka ett visst antal jobb i månaden, det är ju bra på sitt sätt men nu när det är varsel hit och dit så är det inte så lätt.

Det måste finnas en sida på nätet där alla företag är registrerade?
Om det finns så är det ju lättare att söka jobb, fast lika svårt att få.

Jag vet inte om arbetsförmedlingen behöver en redovisning och om de man söker jobb hos skickar ett intyg på att man sökt.

Finns sidan där sveriges alla företag är med?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Jag var "mellan 2 jobb" ett tag. Skrev in mej på AF, gick en massa kurser, skrev cv på en sida - "så de lättare" skulle hitta lämpliga jobb. Det slutade med att en bekant ringde och erbjöd mej jobb. Han hade letat & hört med AF, men de hade ingen som stämde in. Jag jobbar där fortfarande efter 6 år!
Vad håller AF på med - egentligen?
OK patrikke
Men rent allmänt är det ju en hyfsad Site för den som söker jobb för att anknyta till Ditt påstående om jobbsökeri.
Här fåt man ju ett urval från hela landet om företag som söker "folk"
Hoppas Du snart blir frisk och arbetsför igen och att jobbet finns kvar.
Annars, lägg detta på minnet.
Min erfarenhet på nittiotalet är tummen ner. Tack och lov för att Trygghetsrådet fanns för min räkning. På den tiden hade de miljoner att spendera på tjänstemän.
Men man måste presentera ett Mål för att få utdelning.

Ha de
Nja, det finns nog ingen sida med Sveriges alla företag. Det bästa jag kan komma på är hitta.se och eniro. Där kan man leta branschvis.

Sen är det ju en massa företag som aldrig annonserar via AF. Har du testat att googla på exempelvis "lediga jobb" eller "XX sökes" där du byter ut XX med det du vill jobba som. Jag hittade faktiskt mitt nuvarande jobb på det sättet. Och det var i grevens tid, organisationen jag jobbade för skulle läggas ner och det hade inte funnits ett enda jobb utannonserat via AF för en sådan som jag i min stad under det senaste året. Och då hittade jag alltså detta jobb via nätet. Och fick det!

Jag önskar verkligen alla som söker jobb lycka till. Det har varit nog svårt att få jobb redan som det var, nu med global finanskris, alla varsel och nya sjukskrivningsregler blir det ännu värre. Och sen håller jag tummarna för att det vänder snabbt.

Annons
Leiake, vad då skojar med oss?
Det var så det var och Du/Ni ska veta att det var en rent h-e innan jag fick något att arbeta med. Jag hade då några år kvar till pensioneringen.
Att få ett jobb på annat sätt än genom AF var bara inte att tänka på. Jag sökte på 50/11 platsannonser i Dalarna, men ansågs inte kvalificerad nog.
Det jag så småningom kom att arbeta med var att tillsammans med en mycket känd emigrantforskare - Margaretha Hedblom- och två andra arbetskamrater få med hjälp av dator dokumentera utvandrare från Dalarna till Amerika. Ett helt oerhört spännande och intressant arbete. När det så småningom blev klart, fick jag arbeta med att dokumentera alla inventarier - prästkappor, klädslar, tavlor, orglar, målningar, ljuskronor m m, m m i Leksands kyrka. Ett arbete som sedan ledde fram till att jag fick försöka söka anhöriga till "anonyma" grav-stenar/platser på Leksands kyrkogård. Ett riktigt spännande detektivarbete med kamera, mikrofon (för intervjuer bl a) och anteckningsblock givetvis.
Mycket av arbetet bestod i att leta i gamla kyrkböcker och tolka gamla, mycket gamla handstilar för att få fram fakta. Det finns mycket att berätta om detta, men det får bli en annan gång.
Jag känner mig på något sätt fortfarande engagerad och närvarande i det som hänt, såväl när det gäller emigrationen som mycken tragik i form av olika sjukdomar/epidemier (smittkoppor framför allt) som drabbade Dalarna och övriga landet i mitten på 1800-talet. Och mycket tacksam för att jag inte fick jobbet på Arbetsförmedlingen.
Efter detta roliga arbete erbjöds jag ett arbete i Leksands Kulturhus - helt underbart roligt och helt i linje med det jag berättat om tidigare.
Så kan det bli, inget mer försäljar/utbildningsjobb med datorer blev det. Men inom min familj pågår det för fullt!


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem