Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med internet

Problem med internet

Nu har jag några konstiga problem på min dator.

För det första kan jag inte använda internet med IE längre; sidan kan inte visas. ABC(nedladdningsprog) får inte kontakt med internet. Jag kan inte logga in på msn och felsöken för det funkar inte heller. Uppdateringen av virusprogrammet går inte, den säger att jag "kanske måste ansluta till internet inan".
SpySweeper kan inte heller uppdatera.
Det konstiga ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag ändrade IP'n och det men hjälpte inte! provade båda.
Har du fler datorer i ett nätverk ?
och har du en router emellan mot internet+
Nej, bara en sladd till adsl-modemet.
I och för sig har jag kopplat mig mot en annan dator för några dagar sen, kanske är möjligt att det var efter det det uppstod?
Annons
Ja där har du det, kolla upp hur du skall ställa in tcpip inställningarna som du har fått av din internetleverantör.
förmodligen skall du ha inställt dynamisk tilldelad ipadress och det är där felet ligger, sedan så måste du förmodligen ställa in
dns servrar om du har telia abbonemang mm
Hmm, hittar inget om TCP/IP-inställningar i papprena från tiscali. Inte heller på deras hemsida.
Är det nåt du kan?
Har kört installationsskivan från tiscali, men det hjälpte inte heller. Den borde ju fixa alla inställningar som behövs.
Är inte så hemma på just Tiscali kanske någon anna vet hur man manuellt fixar till det, annars så skriver de ju om en installations cd , som man får med vid abbonemanget, där skall en del tipps också finnas, annars å finns just istallationen av PPPoE och annat FAQ här. en annan fallgrop är ju att det skall deklareras ett ISP-namn i detta fallet Tiscali och att du måste ha user och passwd med för att koppla upp men du kan ju köra i från andra program som förmodligen inte använder tcpip som protokoll, gör att man kan funder på om du har erhållit/skapat fler nätverksanslutningar som ställer till det, möjligen att de skall inaktiveras isåfall.
bara gissningar!
i xp går det att använda sig av två valbara nätverks anslutningar
en med fast ip och en med dynamisk ip, ytterligare en del som kan falera.
http://support.tiscali.se/help/adsl/faq/article.jsp?content=104057
ååhhh vad härligt, nu funkar det!!
Jag gjorde bara en ny anslutning. Konstigt bara att den andra slutade fungera helt plötsligt och bara med vissa program
Men nu äntligen kan jag logga in på msn och allt verkar funka.

Tack göcke för din hjälp, mycket uppskattat!
Förmodligen är det den berömda dynamiska/fasta anslutningen som har spökat, den kan göra en gråhårig ;)
Problemet verkar inte helt löst. Som det är nu måste jag göra om anslutningen igen titt som tätt.
Det verkar som att "den berömda dynamiska/fasta anslutningen som har spökat" fortsätter spöka ibland. Vet inte riktigt om det är när jag startar om datorn eller när jag stänger anslutningen som det händer, men det händer kanske varannan dag eller så.

Vad ska jag göra för att ta bort detta permanent?


En annan sak som gäller min uppkoppling är att den kopplar ifrån när man växlar användare. Jag brukar vara ute på IRC och när någon annan vill använda datorn vill jag vara kvar så jag sen kan läsa om jag missade något intressant, men icke! Disconnected...
Lösning?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem