Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Spara Pengar

Spara Pengar

Ha Ha!!

Hör här!!

Att spara pengar är ju meningslöst!!

Först tar Staten 30% i skatt av den lilla pension man har. Men får man lite över som man kan spara på banken,så få man ju lite ränta på pengarna

Då är staten där och sno åt sig 30% till!!!!!!

Vad har dom med mina sparmedel ATT GÖRA!!!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag hade ett inlägg om detta mysterium för ett tag sedan.

Vi tar som exempel att du sparat 100.000:-till en ränta av 4 %.
Då får du 2800:- insatt efter skatt på ditt konto.

Eftersom inflationen under 2008 varit 4,5% så går du back så det smäller.

Hade du sparat i värdepapper. Då har det verkligen varit en smäll.

Men det är förståndigt att spara. Även om det uridiotiskt. Man har en buffert om något oförutsett händer. Det blir ingen panik.

Tänk dom som åt upp alla potisarna förr. Då hade dom ingen sätt- potatis till
nästa säsong sparat. Det var dumt gjort.
Du tycker väl inte att det är OK,att jag ska skattar två ggr, för samma pengar.

Om jag låna ut pengar till min bank,så är detta en sak mellan mig och banken.

Denna skatt som staten tar en gång till,går väl till att sänka skatten för dom som tjänar dom riktigt stora pengarna!!

I år snodde dom 8000:-
Skaffa bredbands telefoni, så slipper du den fasta avgiften till Telia, skaffa Skype och ring obegränsat inom SVERIGE för 30 kr i månaden, se över dina försäkringar, jag sänkte min hem försäkring med 40 % genom att byta bolag, sälj din bil om du inte kör över 1000 mil om året, på detta vis har jag sparat 1350 kr i månaden, kanske kan vara värt att prova.
Annons
ernest

Sätter du in dessa 1350 kr på banken,så får du ränta!! Men på ränta tar staten 30% i skatt!!

Enda sättet !! Lägga sina pengar i bankfacket!! Då får man ingen ränta!! Staten får inga pengar!
staten är med och roffar åt sig, om jag importerar en grej för 1000:- så tar de 6%-12% i tullavgift och 25% i moms på det.
Sedan om du säljer den grejen vidare så ska du betala in moms på 25% till.
Men då gör vi såhär istället då:

Staten tar inte ut skatt:

Istället så låter vi medborgarna själva finansiera sjukvård, tandvård, skola, äldreboende m.m. ur egen ficka?
Fajjer!! Tänker du då på att om du tjänar ca 300 000 per år så får du ut dem och sedan om du betalar för bensin så slipper du skatten och ger bara ca 3:- för en liter bensin osv?
Fajjer

Jag har betalt skatten en gång!! Varför dra den en gång till??

Jag är trött att ta skatt på skatt!!!!
Hade det inte funnits punktskatter så hade naturligtvis den allmänna skatten varit betydligt högre.....
Thomas2 - är det så svårt att förstå att om man tjänar pengar så betalar man skatt.

Om pengarna är beskattade sen tidigare som du nu tjänat ytterligare pengar på så är ju det du tjänat ytterligare som ska beskattas.
Har du 700000 kr på banken till 4% så blir räntan 28000kr. Skatt som ska betalas är 30% dvs 8400 kr. Nästan 20000 kr har kapitalet ökat efter skatt.

Inflationen bortser jag ifrån i detta exempel.

Patrikke- om du betalar moms på det du importerar och sedan säljer vidare med förtjänst förhoppningsvis så funkar momsen så att du drar av ingående moms som du betalat från den utgående som blir vid försäljningen. Då blir det bara mellanskillnaden du betalar extra moms.
Det är därför det kallas Mervärdeskatt (skatt på mervärdet). Ett bra sätt att ta ut skatt på.
Sedan 91-års skattereform så är inget i princip skattefritt.
(undantag bär om bären växer vilt (dvs. inte är odlade), bären är egenhändigt plockade och inkomsten uppgår till högst 12 500 kronor. )

Säljer du grejer på Blocket blir det fort Inkomst av Rörelse. Däremot om du säljer ut ditt bohag på auktion (engångsgrej) torde det inte bli skatteplikt.

Men som ni ser - plocka bär så tjänar ni skattefria pengar.

På 14 dagar kan du kanske ha plockat ihop 12500 kr. Bra kassaförstärkning!


Lägga pengar i bankfack är det dummaste du gör. Får du ränta på pengarna så behåller du ändå 70 % av räntan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem