Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Spara Pengar

Spara Pengar

Ha Ha!!

Hör här!!

Att spara pengar är ju meningslöst!!

Först tar Staten 30% i skatt av den lilla pension man har. Men får man lite över som man kan spara på banken,så få man ju lite ränta på pengarna

Då är staten där och sno åt sig 30% till!!!!!!

Vad har dom med mina sparmedel ATT GÖRA!!!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

Birger

Principen är att har jag skattat för mina pengar en gång så har jag.

Vad jag gör med mina besparingar är min sak... och inte Staten!

Likadant med fastighetsskatten är mitt hus betalt så är det mitt!! Varför ska jag skattar för att jag har villa???

4400:- varje år!!!

Räcker det inte med att betala Energiskatt och moms!! Samt skatt på andra fasta utgifter!!
Thomas2 - staten behöver ta in pengar i form av skatt till sin budget. Hur?
Enklast är ju i form av fastighetsskatt för fastigheterna står ju där de står och kan inte lätt flyttas till lågskatteparadis. Självklart ska fastigheter beskattas frågan är ju hur mycket men det är ju en sak för våra politiker.

"Vad jag gör med mina besparingar är min sak... och inte Staten!" - du låter inte speciellt solidarisk. Att avstå 30% av ränteinkomsterna är väl ändå rimligt. Politikerna kunde ju ha satt procentsatsen högre.
Jag har för mig att Inkomst av kapital ger staten ca 50 miljarder kronor.
Var skulle annars dessa pengar tas ifrån? Bensinskatt? Högre moms? Specialskatt på läsk? Högre alkoholskatt? ............????
Nåväl!! Vi skicka ju våra pengar till EU! Men hur mycket får vi tillbaka??

Så visst Är man så glad åt att betala skatt,betala bara! Men låt bli våra besparingar!!
Annons
Sen finns det ju vissa som har lån också har jag för mig, där har man ju igen 30% av räntekostnaden upp till 100000kr har jag för mig att det är.....
Dessa avdrag har nästa tagits bort,om man jämför med 70-80-talet!!

Ger inte så mycket pengar tillbaka nu mera.

Vill bara påpeka att eu-politkerna lär få en lönehöjning med 22000:- / Mån.
Man blir full i skratt åt politiker och skatter. Minns när finansminister Wigfors sa att nu ligger Sverige så dåligt till att jag måste för att klara finanserna ta ut 1,5% i en ny skatt som ska kallas oms, och den gäller ett år fram i tiden. Efter ett år så säger han jag måste ta ut oms ett år till samtidigt som jag höjer den till 3%. Sen kom Sträng och han tänkte väl på att Wigfors lovat ta ut oms från början i ett år. För att greja det hela döpte om oms till moms och nu var det bara att öka och öka momsen. Ingen politiker kan räkna ut att när finanserna går dåligt och man måste ta ut mer pengar då är det bara att höja skatten, inte behöver man väl ta nya till nya skatter. Så mycket billigare det skulle det skulle bli att ha allt samlat inunder samma tak. Man pratar om att man vill förenkla allting. Jo hej du! Detta är min syn på saken.
Seggre95!

Troligen försvinner denna tråd. Därför fattar jag mig kort.
Sträng satt i TV och lovade att 3% moms skulle bara gälla en kort tid.

Nu är den 25%. Troligen 30% inom någon månad.

Ha,ha! Men så`nt är livet.
Thomas2 - före 1991 var ränteavdragen mycket orättvisa. Avdraget minskade den taxerade inkomsten. Hade man hög marginalskatt fick avdraget större effekt - staten subventionerade de med hög inkomst mera.
Efter 91 blev det en Skattereduktion på 30% dvs lika effekt för "fattig som för rik".
Ett ränteavdrag på exvis 20000 kr ger 6000 kr i skattereduktion (mindre skatt) oavsett inkomstläge.
Skattereduktion borde finnas även för "andra avdrag" som resor t o fr jobbet. Den som tjänar över brytpunkten får idag betala mindre skatt på reseavdrag än de som ligger under brytpunkten.
Ofattbart att inte detta ändrats.
Bort med alla avdrag - inför skattereduktion i stället.
Procentsatsen för skattereduktionen kunde i st varieras beroende på hur politikerna vill. 50 % för reseavdrag i Lappland, 30 % i övriga Sverige. Eller tvärs om.
Varför spara?

Hela världen rullar ju p.g.a. att vi konsumerar. I den marknadsekonomi(nästan) vi lever i så är det teoretiskt fel att man ska spara.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem