Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ny Elmätare

Ny Elmätare

Har fått ny elmätare av EON. Den är digital och går att fjärravläsa av leverantören.

Displayen är sexsiffrig. Denna sattes i gång kl 1200 i dag,men har inte förbrukat någon el enligt den??!!

Sista siffran till höger växla mellan 5-7-12-5-10-5!!! Jag fatta ingenting???

Någon som fått sin el-mätare utbytt??

Man ska väl kunna läsa av hur mycket man förbruka??
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Avvakta något dygn, den skall ju kopplas upp mot systemet och det kan ta sin tid.
OK!

Vi får avakta ett dygn,det kanske är som Pellet skriver,att det måste kopplas upp till systemet . Åter kommer om detta.
Har för inte så länge sen fått en ny elmätare.
Den är förberedd för fjärravläsning.
Den visar växelvis hur stor belastning som ligger på för tillfället i kW
och hur stor förbrukningen har varit sen mätaren kopplades in i kWh.

Sen finns det två lysdioder som blinkar.
Den ena blinkar 1000gånger per förbrukad ström.
1000 imp/kWh

Den andra blinkar 1000 gånger per kvarh ( vet tyvärr inte vad kvarh betyder)
1000 imp/kvarh

Fjärravläsningen kommer att påbörjas till sommaren.
Jag tror också att din mätare kommer att visa resultat så småningom.

Annons
Torvar: Undrar om inte "kvarh" är den reaktiva energin...
Benämningen kVAr betyder i alla fall kilo Volt Ampere reaktiv och är enheten för att mäta upp den reaktiva effekten. "h" på slutet borde då innebära att det är den reaktiva energin som mäts.

(Jämför kilo Watt "kW" som mäter aktiv effekt kontra "kWh" som är den aktiva energin)
Min mätare bytes i december och jag är jätteglad! Bytet kostade inte någonting! Vad Fortum är snälla mot oss! Undrar vad dom tar ut kostnaden på i stället? Bor ute på landet och har några grannar, alla har fått sina mätare utbytta, men inte på samma gång inte! Var olika montörer hos alla och inte gjordes det på en gång, utan över en månad.Effektivt, alla ska väl ha milersättning och traktamente? Men gratis!!!???? F-n tro´t.
Ja det borde ju räcka med att en kille går omkring och byter dom, simultant.
Anledningen till att man byter ut mätarna (kanske i vissa fall långt före livslängden gått ut) är det lagkrav som kommit som kräver månadsavläsning (minst) för ALLA kunder senast 090701.
De gamla mätarna har ju inte haft den tekniken vilket ju också skapat mängder av ärenden hos elbolagen att förklara årsavläsningar, preliminärdebiteringar och allt möjligt annat.

Förhoppningen är att dessa nya mätare ska kunna göra det betydligt lättare att tolka sin räkning och även följa sin elförbrukning bättre.
När alla har fått sina elmätare utbytt för fjärravläsning kommer vi att få billigare räkningar p.g.a. det behövs inga människor som åker runt och manuellt läser av mätarna, tror jag.
Kommer ni i håg dom gamla elmätarna från 30-40 talet.

Man satte en magnet på varje sida av mätaren.

På så vis fick man elmätaren att stannar!!!
Helt rätt Torvar plus att man borde kunna minska ner kundservicepersonalen i och med att alla kunder helt plötsligt förstår räkningen!

Thomas2: Jag är inte så gammal men historierna har man ju hört om alla möjliga intelligenta och även dumdristiga försök att lura till sig gratis el.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem