Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ny Elmätare

Ny Elmätare

Har fått ny elmätare av EON. Den är digital och går att fjärravläsa av leverantören.

Displayen är sexsiffrig. Denna sattes i gång kl 1200 i dag,men har inte förbrukat någon el enligt den??!!

Sista siffran till höger växla mellan 5-7-12-5-10-5!!! Jag fatta ingenting???

Någon som fått sin el-mätare utbytt??

Man ska väl kunna läsa av hur mycket man förbruka??
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: «1 2 3 4

Jag kollade på EON:s hemsida.

Där står att dom vid mätarbyte måste stänga av strömmen 10-15 min. Skall
det vara nödvändigt. Ha,ha!!

Är man i elbranchen så måste man ju klara några "stötar". Annars är man ju olämplig som elreparatör.

Jag hade elstängsel. När det gick av så fixade jag det utan att bryta strömmen. Men det var ju inte direkt mysigt. Men jag slapp att springa fram och tillbaka och bryta strömmen.
Man kan i allafall gå in på mina sidor och följa sin energiförbrukning timma för timmar

Och jag har stenkoll på min energiförbrukning sedan årtal tillbaka!!

Men det verka stämma så här långt i allafall.
L1+
L2+
L3+
visar förmodligen bara att du har ström på faserna, fas1 fas2 och fas3.

leiåke, jag jobbar som tekniker och har väl bytt c:a 1000 mätare, det svider som f-n om man glömmer skruva ur säkringarna.
Annons
Pellet

Tack för det! Då vet jag så här långt. Men borde det inte finnas en avläsning av vilken Tariff som gäller vi olika tider på dygnet?

H-L Tariff!?

Kan inte hitta någon mätarbeskrivning på deras webbsida!
Anledningen till att man använder olika typer av mätare lär ha med telefontäckning att göra. Avläsningen sker via det vanliga GSM-nätet och det vet ju de flesta av oss hur "bra" det är på vissa ställen. Tror att Eon har sitt huvudavtal med Tele2 men får ju välja någon annan när täckning saknas. Hos mig var inget telenät speciellt bra så jag fick en mätare som klarar alla nät. Känns fint att man fick en sån lyxmaskin

Alla mätare kör igång direkt men väntar ett tag med att visa rätt värde, samma händer naturligtvis vid strömavbrott.

Vanelli
Jag tror att EON och Vattenfall kör över sitt eget elnät vilket förmodligen är att föredra i längden.
Fortum överför med gprs via Telenors gsmnät och mätaren behöver naturligtvis inte vara uppkopplad hela tiden.
Vattenfall och Fortum vet jag inget om men Eon kör via gsm-nät. Tror inte installatören stått och mätt gsm-signalstyrka annars.
Vanelli
Vid strömavbrott tar det upp till 50 minuter innan det visa rätt värde. Men förbrukningen påverkas inte.

Man kan återställa detta själv genom att hålla "Styrknappen" intrykt i 5 sek.
Ja du lejake det är ju tur att det är 12 volt annars har du nog studsat rätt bra. MVH.
bengan!

Jag studsade rätt så bra. Tänk då när man får 300 volt genom kroppen.
Då har man nog studsat färdigt för gott.

Thomas2! VVS-installationer får man göra själv. Om man gör det fackmannamässigt som det heter.

Men elinstallationer på egen hand är ju ytterst begränsat. Det krävs ju särskild licens för nästan allt.

Möjligen får man byta proppar. Men om det är överbelastat så kan propparna bli heta. Det har hänt mig. Oj! Vad jag brände mig.

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem