Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

IPRED- Vad betyder den för oss?

IPRED- Vad betyder den för oss?

Vi har fått lagen, och därmed nog, men: Vad får vi framför skärmarna ”använda” utifrån?

Tydligen inget med torrent-program via Pirate Bay eller liknande

Men ”YouTube” då? Där finns sådant som som både är upphovsskyddat och annat som publicerarna vill att det distribueras.

Till och med jag som har länkar till min egen hemsida vill ju att det gå vidare. Men är det legalt?

Hur skall vi kunna veta vad som är lagligt? Kan man ”vattenstämpla” lagligheten?

Antal svar på detta inlägg: 54
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

varför tjata om piratebay hela tiden ???
ställer mig dagligen samma frågor som du ??
som göcke säger i en annan tråd på forumet denna debatt är så uttjatad att de finns ingen rim å reson ide hela

dom som ska vara på sin vakt är de som laddar ner stora mängder varje dag året runt och ingår i sk nätverk i detta land de har nog lite att tänka på

vi andra kan nog vara lugna eftersom ja om ja nu har fattat det hela att de sätter ju inte åt varje person utan kollar de ip-adresser bla som har mycket nedladdningar i omlopp dagligen det är just där som resurserna läggs nu till en början
så att som en del på detta forum tror att internet är segare nu änn förr är bara blaha ta å kolla era datorer å rens så ska ni se att era maka pärer rullar snabbare
om inte så har microsoft höjt säkerheten , nu föll ja bort från tråden men skit samma ............
Det innebär att du som har en internetuppkoppling när som helst kan få ett utpressningsbrev från upphovsrättsindustrin där de vill ha 10 tusentals kronor.
Annars släpas du inför rätten där du själv ska försöka bevisa din oskuld.
Förlorar du kostar det dig kanske 3-500,000:-

Det osäkra är att vem som helst kan drabbas och häxprocesserna hade bättre bevisning.
Rättsäkerheten är det som åsidosatts i denna lag.
Överdriv inte nu, har du inte laddat ner något olagligt,får du inget utpressningsbrev.

Operatören har inte någon skyldighet att lämna ut ip-adress,förrän domstolen beslutat om detta.
Annons
Vi får väl se...

I andra länder som infört detta händer det!
Hur många är det som inte vet hur man låser sin router?
Undersökningar visar att ca 65% har någon gång surfat på någon annans nätverk och att 7% gör det regelbundet!

Har du Thomas2 gjort det någon gång så vet du vad jag menar!
ser ut som en del har varmt under fötterna .................................
som sagt egil tror inte ett dugg på att de som laddar ner nått nån gång emellanåt åker fast

å vem vet att det kostar just 3-500,000 spänn ?? tror ingen vet ett smack om vad som kostar eller inte kostar ???

varför dra in router snacket?? man brukar ju hålla sig till ämnet utan att förstora upp saker å ting , tror de mesta snacket kring lagen är rent ut sagt et j....a tjafs som blivit uppförstorat till max

verkar som du egil surfar på någon annans nätverk???....................... men om du har tips på hur man låser routern kan du väl tala om de för andra som inte vet ??
Du ska kontakta din operatör som gav dej din router och be om nyckel...
Fjällkobonde: jag tror visst att de som laddar ner emellanåt åker fast, men vad som värre är att många som inte gör det anklagas och att det kan vara svårt att bevisa sin oskuld om rätten anser att det räcker med en skärmdump med ditt Ip-nummer.
En rättegång kostar ca 300 000 om du förlorar + ev skadestånd!
En undersökning av en hårddisk kostar ca 70 000.- allt enligt tidningsuppgifter.

Piratbay är ju stämmda på över hundra miljoner för ett exakt antal filmer de medverkat till att tillgängliggöra så hundra tusentals kronor för lite musik och några filmer är nog ingen orimlig gissning.

Nej, jag surfar inte på mina grannars nät då jag har ett eget, men det har hänt.
Så sent som förra sommaren då jag var nyinflyttad och väntade på att få min nya uppkoppling i ca 3 veckor.

Varför routersnacket? Det är beviset för att sätta dit dig eller fria dig.
oki egil du verkar insatt men som sagt mycket tjafs finns med i diskussionerna
men det som gör mig mest konfunderad å arg egil , det är antipiratbyråns uttalande härom dagen i rapport !!!
att för huvud taget gå ut å säga en sånn sak skapar ju bara ännu mera oärliga handlingar
MEN ingen diskuterar deras handhavande både här å där . ibland får man uppfattningen att det är de själva som ligger bakom ipred-lagen

å egil de som står i tidningarna om pb är bara smutskastning som bara är till deras fördelar , mycket reklam fick de ialla fall men de ska bli kul att se vad som händer fram över när pb:s medlemmar kommer att få tillgång till en del ny tjänster som varken den ena eller andra sk lagen kommer att komma åt pb:s medlemmar
Hur är det om man har ett program med "fejk ip" då?
Då är det nån annan stackare som sitter med ett ipnummer i ett ned/uppladdningsprogram som blir utsatt.

Jag undrar samma sak som trådstartaren undrar vad man kan ladda hem lagligt och hur man vet vad som är lagligt samt hur det är med tex youtubefilmer?

Vattenstämpling av lagligheten borde vara bra kanske??
ja patrikke
vill även ja veta spelreglerna men de är en djungel att fatta vad alla regler kring lagen så ja efterlyser mer om nån vet var man kan finna info

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem