Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

IPRED- Vad betyder den för oss?

IPRED- Vad betyder den för oss?

Vi har fått lagen, och därmed nog, men: Vad får vi framför skärmarna ”använda” utifrån?

Tydligen inget med torrent-program via Pirate Bay eller liknande

Men ”YouTube” då? Där finns sådant som som både är upphovsskyddat och annat som publicerarna vill att det distribueras.

Till och med jag som har länkar till min egen hemsida vill ju att det gå vidare. Men är det legalt?

Hur skall vi kunna veta vad som är lagligt? Kan man ”vattenstämpla” lagligheten?

Antal svar på detta inlägg: 54
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

de va just de ja menade med antipiratbyrån är inte alls förvånad faktiskt
OJ !! Det här var en omtumlande lag!!
Ingen vet riktigt vad!!??

Men är det så viktigt att bänna ner skivor!

Köp dem Du tycker om och ha`dem, njut av dem,
låt ärva dem, o.s.v.
Okej detta är vad jag vet om antikopieringsskydd mm.
hoppas det hjälper i denna tråd ;)


Det är lagligt att:
kopiera musik från skivor till en viss gräns.*
dela ut den kopierade musiken till familjen.*
streama media, t.ex. youtube, spotify , tv/radio.
kopiera DRM skyddade filer för eget bruk eller till en familjemedlem.*¨
kopiera musik och lägga in i en mp3-spelare.*


Det är inte lagligt att:
kopiera musik och sedan sprida den till allmännheten.
dela ut den kopierade musiken till vänner eller kollegor.
ladda upp skyddad media på en egen hemsida.
försöka ta bort eller på andra sätt ändra DRM skyddad media.

En sammanfattning:
man får altså inte dela ut kopierad media till andra än familjemedlemmar, men man får kopiera vissa filer till en viss gräns. Man får altså inte avlägsna eller ändra DRM skydd på filer men man får kopiera dom. Man får streama musik och filmer via websidor eller andra program, är dom inte lagligt ditlaggda och du streamat dom så kan du INTE åka dit, du visste nämligen inte att dom var illegala och tvingade inte personen att fixa dom illegalt.

En sammanfattning på det:
Du får titta på youtube även om filmerna är copyrightskyddade, eftersom du inte vid det tillfället som dom lades upp visste om eller tvingade uppladdarn att lägga upp illegalt kopierade filmer/musik.




* = Till den gräns som de kopieringsskydds avtalen tillåter. Kolla vilket skydd filen har och kolla sedan hur många personliga kopior som är tillåtna.
Annons
Jag har med stort intresse följt kommentarerna kring den här tråden, som jag startade för ett par dagar sedan. Det verkar som om ipred-lagen väcker upprörda känslor hos många människor.

Avsikten med ämnet var ursprungligen tolkning och tillämpning av lagen, samt i viss mån hur man bedömer och använder material från främst internet ur upphovsrättslig synpunkt.

Det är sannerligen inte lätt få till en konsensus av alla de synpunkter som här framkommit, men om det är som Lucke sammanfattar, så tror jag att vi har så bra riktlinjer som det går att få i det här läget. Vi får väl se när domar faller och praxis bildats.
Har nu följt denna tråd jag vet varken in eller ut! Okej det är lagar och paragrafer hit och dit men har man rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig. Jag tror inte dom bryr sig om dom dom som laddar ned kanske en låt eller film i månaden, jag förstår att dom som försöker att göra och lansera nya skivor tex och inte får betalt för det. Jag håller med dig göcke ipred lagen har inte med att bredbanden har blivit slöare.Håller med dig Lucke bra sammanfattning.
Tycker också att Lucke har gett en bra sammanfattning.
haha tackar ;) men jag vill även varna. Det finns personer som inte gjort nått och fortfarande blir tagna som tidigera sagt. Har ett gott exempel på ett pensionärspar i england som fick ett kravbrev på att dom laddat hem en "Hård bögporrs" film. Fast dom inte ens vet hur man laddar hem. Så ta det lugnt ute på webben och tänk efter innan ni öppnar era trådlösa nät.
ha ja de ska då va engelskt när de förslår
enklast är väl att ha ett låst nätverk lucke
men tack för en bra sammanfattning, men ju mer man letar info
ju mer lär man sig
Öppna bara nätet för dina egna Macadresser och stäng av SSID broadcast, det stänger ute oönskade gäster.
Ja och vad är det som säger att Lucke´s information är rätt? För det är svammel och inte gilltigt. Man får kopiera från radio och tv och ge till sina vänner. Läs domar från 70 talet. Det är tilllåtet att sprida information och även kiopiera i kopiator.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem