Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

RENSING AV DATOR???

RENSING AV DATOR???

finns det någon som kan hjälpa mig, jag är novis på detta med dator, min dator börjar bli slö/långsam (tar tid att öppna program), HUR GÖRA, ÄR osäker på vad man måste spara och kan radera, Enligt Norton är min dator OK.
Brinken
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Diskrensning...diskdefragmentering...och ev. om du har något som heter CCleaner...har verkat bra för min del på min dator...Ordningsföljden 1: diskrens 2: CCleaner 3: diskdefragg... Har man lust kan man köra detta varje dag...då tar det inte så mycket tid i anspråk varje gång man kör detta, anser jag...
Det första du kan göra är att gå in och göra en diskrensning.
(Start/Tillbehör/Systemfiler/Diskrensning) Markera varje ikryssad rad och läs vad de står för och rekommendationer. följ råden. Har du t.ex. Ms Office installerat. Kan det vara bra att ha de filerna kvar, för ev. reparation i framtiden.

Därefter ska du Defragmentera din hårddisk.
Samma sökväg som förut, Men välj "Diskfragmenteraren.
Den processen kan ta sin tid. Men låt datorn jobba ifred under tiden.

Därefter kan du installera nedanstående program som du därefter använder regelbundet. Läs noga i genom vad det gör och avbocka ev vissa åtgärder. Papperkorgen tycker jag du ska avbocka direkt.

http://ccleaner.se.malavida.com/d549-ladda-ner-windows

Sedan finns det ytterligare program, som snabbar upp och jobbar snabbare än Windows egna. Men återkom om detta.

Vad har du för dator?
Hur mycket minne har du?
Processor?
Annons
Ibland hjälper dock inget av detta, utan man får lov att installera om dator. Min reservdator blåsta jag ur nyligen, efter att ha upplevt samma sak.
Jag regelbundet använt ovantående tips men efter att ha installerat något eller några specialprogram så började datorn bli seg. Jag vet inte vilka program som gjorde att den segade ned sig, men nu mår den bra igen, med de vanliga officeprogrammen, Nero, mm.
En fråga till PerAsk och andra med för den delen, skulle var roligt att veta vilka program som ni kör i era datorer.
per askLäser om dina specialprogram som du installerar, det är väl det stora problemet som ni har ni som jämt får slöa datorer. man tycker att det var ett bra program o sen va inte det kul efter en tag , eller hur?
Sen rensar man sin dator, hur roligt är det, jag tror jag ska öka på min 1 på datorkunskap av mitt sunda förnuft. Det kan ju vara kul o prova nya grejer o program i datorerna , men det verkar vara sällan som det ger det resultat som var tänkt utan det blir bara en massa elände o trassel

en liten fundering bara

ha det bra
Gorani. Jag har inte mycket specialprogram, fn. inget, efter att ha installerat Vista. Jag tror nog att många av dessa sk specialprogram även orsakar problem.
Gorani. Det jag skrev om ang min reservdator, var en massa grejor för att ladda hem video, konvertera filer mm och något eller några av dessa som jag testade orsakade att datorn blev seg och det gick inte att göra något åt detta annat än att installera om
Jag har i min dator följande:
Förutom de i OP förinstallerade programmen.
inkl. Works-Suite. Defender. Automat. avsökare
HP-Laptop 320 GB HD 4 GB RAM
OP Vista premium.
Webläsare:
IE8, FF, G.Chr.
IE8 som förvald läsare.
---------------
Ms-Office 2003 (Engångskostnad
Norton 2009 Kostnad. (Helt outstanding. 1,års,ab
---------------
Gratisprogram::
RealPlayer för inspelning.
CCleaner för diskrensning.
Glary Utilites för koll av div skräp Malware osv
Revo Uninstaller för kompl av-install. registerrensning
Auslogics Disk Defrag. Obs.(Vista sköter det själv automat.) (kör ibland ang tidsfaktorn)
-----------------------
*TinyPic." Sve för skapande av länkadress. Obs. *Ej installerat/Site!
----------------------
Program för redigering av bilder och utlägg på nätet::
Photofiltre Svenska
Paint-Net Svenska
Picasa 3 Svenska
Program bildförminskning hel bild-katalog. Under 1 MB. direkt på Skrivbordet.

Google verktygsfält.

Inga spel utöver de förinstallerade.

*Ej installerat.

Detta räcker för mig.
Tillägg för ärlighetens skull till ovan.
Pdf Adobe 9.0
Spotify
Kalender KDB

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem