Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Glasögon

Glasögon

Hej. En liten varning angående glasögon i plast. Köpte ett par i Augusti 2007, sådana där utan bågar, som alla kineser har. Nu har dom krakelerat. Läste på på nätet och fann att det var en vanlig åkomma om glasen var antireflexbehandlade och/eller hårdbehandlade. Det sistnämda var mina, då optikern menade att det var ett måste för att glasen skulle hålla där skaklarna var fästa. Gick till optikern för att reklamera men det hade gått över ett år så garantin hade gått ut. Han menade att detta kan ske om man tex öppnar en ungslucka eller en diskmaskin och ångan strömmar ut. Dom tål tydligen inte värme, men det var det ingen som upplyste mig om vid köpet. Han tog dom för att skicka till glastillverkaren för att dom ska se om det är en reklamation. Får hoppas det annars blit det väl konsumentombudsman eller Sverker. Alltså, tag av glasögonen i köket!!!!!
Ha en trevlig Valborg.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Är inte garantin på varor 2 år?
Ja, jag hörde samma sak av en optiker. Har inte hört detta tidigare så det känns som om man myglar lite. Just det här med värmen är tydligen känsligt.
Nu var jag i Thailand i vintras och köpte nya värstingglasögon. Progressiva glas med allt, antiscratch, antireflex, mörka glas vid sol osv. Med bågar. 1995:-

Att bara öppna en ungslucka eller en diskmaskin har jag då aldrig sett skulle kunna vara en orsak till krackade glas.
Däremot om Du skulle sitta i en riktigt het bastu, eller lägga dem på instrumentbrädan i bilen en solgassande dag... ja då skulle temperaturen kunna orsaka kracken.

Krackade glas är inte ovanligt då man har AR eller Hård... men det är ej heller något väldigt vanligt. Man kan däremot se det betydligt oftare i något åldersstigna glas då materialet tenderar att krympa en liten aning med tiden (3 år+)

Att man skulle behöva hårbehandlade glas till ett garnityr (så kallas det "utan bågar") är bara kvalificerat bullshit.
Du har däremot en fördel med ett milt högindex glas (n=1,6) då detta är segare i materialet. (dessa kan också krackelera)

Kolla in så att krackeleringen inte har en O-form, mitt på glaset... då är det ett fel i inslipningen som uppstått (högt tryck på glasaxeln i slipmaskin, ev vridit sig ngt under slipningen...) Detta visar sig först efter ett tag och blir gradvis värre och värre. Brukar inte vara några problem att reklammera.

Vidare så brukar de flesta sliperier ta "normal" krackade glas som reklammation i mer än ett år... har själv haft att göra med reklammationer som gått igenom efter mer än 2 år.

PerAsk... Thailandbrillor. Jo, jag har sett såna också

Breeze
Leg. Optiker
Annons
Breeze du skrattar.
Betyder det att du anser att det skulle vara sämre kvalitet. Det anser iaf inte de optiker som jag har visat dem för. Glasen är samma som säljs hemma, Pentax eller Hoya. Bågarna kan jag inte uttala mig om, men eftersom jag har köpt sådana vid flera tillfällen så har jag inte någon anledning att tro att dessa på något sätt är sämre.
Tack Breeze för ditt svar. Nu har jag lite mer på fötterna om det skulle bli nobben. Jag kan inte kolla hur krakeleringen ser ut för glasögonen är hos tillverkaren, men jag åtekommer när jag fått svaret och har fått tillbaka mina glasögon.
PerAsk. Jag har inte råd att åka till Thailand.
BoboSlacke
En fråga till.
Kan krakileringen bero på att jag lapat sol under April. Med glasögonen på.
Har du råd att lägga ut 6000:- på glasögon? Det är ungefär vad det kostar att åka dit under lågsäsong. Sedan ytterligare 2000:- för glasögon och lite till för uppehälle.
Det är ju jättebra att man kan åka till Thailand o köpa glasögon, men hur går det vid ev reklamation? Om dina glasögon skulle krackelera?
Alternativet till plastmaterial är ju glas, som är tungt att bära på näsan. Men det är ju upp till kunden att välja. Garanti ska du absolut ha enligt min åsikt bobo, det är minst två år vad jag har fattat det som...
Ställer säkert en dum fråga, men vad är krackelerat? har själv glasögon fast vanliga...
Plastglasen beläggs med en ytbehandling för att man ska få antireflex, solskydd, antirepskikt osv. Det här kan krackelera, dvs bli små sprickor i och det blir ju lite irriterande.
Då säger en del optiker att detta kan bero på att glasögonen utsätts för hastiga temperaturväxlingar, som ex att man öppnar en diskmaskin eller ugnslucka. Dessa skador uppstår dock troligen efter upprepade påfrestningar på glasen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem