Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Komma förbi copyrightskydd

Komma förbi copyrightskydd

Hur kommer man förbi ett copyrightskydd på dvd skivor?
Jag har en mediaspelare som jag har en hel del filmer på och jag ska lägga in en till film där, jag har använt mig av dvdhrink, förut och det har funkat bra.
Nu går det inte, skivan är copyrightskyddad, hur göra?

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Han är ju f.d militär, så det måste väl vara en förmildrande omständighet.
Har även hört att DVD Decrypter ska funka bra, men den har jag aldrig provat själva.
Ashampoo har ett progg som heter Movie Shrink&Burn... deras grejor brukar ju fungera helt OK. Detta är ju också ett nytt program så det borde väl ta de nyaste skydden tycker man.

cicero:
Det är en viss skillnad på inbrott och säkerhetskopiera sina filmer och musikskivor.
Du får till och med göra en kopia på en skiva som Du ger till dina barn...
Ja ska du bara "säkerhetskopiera" OK, du kan använda dig av AnyDVD som låser upp alla sorters spärrar...
Annons
Lagen om säkerhetkopiering är rätt så gammal och innehåller vissa brister.. Med andra ord så har du rätt att "säkerhetskopiera" film/musik/spel och ge bort säkerhetskopiorna till dina vänner utan att du har begått något lagbrott.. Som lagen ser ut nu så finns det inget förbud att ge bort säkerhetskopierat material, så länge en orginalskiva finns med i bilden och inget vinstintresse är inblandat..
Kopiering för privat bruk
Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (t.ex. en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen. Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att lägga ut verket på Internet, utan tillstånd från upphovsmannen.

Ensamrätten innebär bl.a. att det är upphovsmannen som har rätt att ta betalt för användningen, men ensamrätten gäller inte fullt ut. Det finns ett antal undantag som t.ex. innebär att man får kopiera verket fritt, dvs. utan att be om tillstånd. Undantaget som gäller kopiering för privat bruk är ett av de viktigaste.

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall
Alltså är det helt lagligt att försöka få in denna filmen på min mediaspelare.

Det var lite luddgit, får man kopiera en flm som privatperson och dela med sig av den till en vän?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem