Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Nördvärn

Nördvärn

En hulligan eller inbrottsjuv gick in i min grannes hem och sjövlade,som hon sa stal inte alltförvärds världen,men känner sig krängt,tror någon att jag ,granne till offret och såg hur hulliganen avlägsnades i bil nattsvart såg ej bilmodell ej mindre regskylt. Nu till mitt problem: Jag har licens och innehar skjutvapen. Jag hade lätt trots mörkret kunnat skjuta sönder bilen,men går det att åberopa nödvärn i detta fall? Jurist anropas.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Lite förvirrande men nr:3 Mot den som olovligenträngt in i eller försöker...... kan jag alltså förhindra vederbörande att avlägsna sig med våld?
aj fan om jag i detta fall hade skjutit sönder bilen och stoppat hulligarnerna kunde jag då åberopat nördvärn?
om banditerna skaffar ett nytt fordon har nog inte så mycket med frågan att göra Efterlyser fortfarande:Kan det betraktas som nödvern att förhindra inbrottstjuvar att försvinna? även om skjutvapen andvänds?
Annons
Nej, inte om dom är på väg därifrån.... då utgör dom ingen fara
I USA får du använda ett vapen om du överrumplar en inbrottstjuv i ditt hem,men skjuter du honom en meter utanför ditt hus när han flyr, då ligger du illa till.

Hur det ligger till i Sverige veta jag tyvärr inte!
Svaret är NEJ. Personen eller personerna var ju redan på väg därifrån och då fanns inget angrepp kvar som motiverar nödvärn.
Sedan kan man tänka .......f-n anamma, men skjut inte för då åker du dit.
Sedan är det ju så att ibland kan man som det heter svårligen besinna sig, men det är ingen garanti att man klarar sig
Ytterligare en sak.
Man kan ALDRIG hävda nödvärn för att skydda egendom. Bara vid allvarligt angrepp, eller risk för sådan angrepp på människor (inte djur)

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem